Som andre nordmann gjennom tidene topper Tommy Wirkola amerikanske kinostatistikker denne helgen.

«Hansel and Gretel: Witch Hunters» spilte inn 19 millioner dollar, og lirket seg inn på førsteplass i en helg som var preget av svært begrenset konkurranse. Januar er generelt måneden der studioene lanserer materialet de ikke har voldsomt tro på, og denne helgen var trolig ett av årets absolutte bunnpunkt, både kommersielt og kunstnerisk.

Kun seks helger i 2012 hadde lavere totalbesøk enn denne. Blant de tre brede lanseringene, var kritikerne skjønt enige om at her hadde de å gjøre med makkverk. Bare «Parker» med Jason Statham fikk noe som kunne likne på godkjent, mens både «Hansel and Gretel» og parodifilmen «Movie 43» fikk legendarisk dårlige kritikker.

Wirkolas film hadde et salgjennomsnitt på 5600 dollar, som er lavt for en premierefilm. Men et lyspunkt var at den fikk en «B» på Cinemascore, noe som er langt viktigere for besøksstatistikken enn filmkritikeres synsing. Derfor har Wirkola lov til å håpe på at filmen til slutt vil runde 50 millioner dollar i USA. Det er under halvparten av det filmen trenger for å ikke gå i minus.

Men trolig vil Hollywood også denne gangen bli reddet av klodens samlete dårlige smak.

Store fremadstormende kinomarkeder som Kina, India, Russland og Brasil, har de siste par årene blitt stadig viktigere for Hollywood, ikke minst for filmer som går dårlig i hjemlandet. Publikum i slike nye områder – der kinobesøket for amerikansk film øker kraftig – har færre sperrer, og er langt mindre sofistikerte. Ser man på statistikken kommer Russland spesielt dårlig ut. Det er verdens filmatiske søppelkasse, og russerne forsyner seg gladelig av avfallet.

Vi snakker om et land der «John Carter» kom på syvende plass over de mest besøkte filmene i 2012 (38. plass i USA, og 54. plass i Norge), foran «Skyfall» og «The Dark Knight Rises». Det var ikke derfor uten grunn at Paramount valgte å sette opp «Hansel and Gretel» først der. De visste at de hadde med en film som få ville like. Hvor er det flest mennesker som vil se en mislikt film? Nettopp.

«Hansel and Gretel» hadde premiere i 19 land i tillegg til USA i helgen, og spilte inn til sammen 25 millioner dollar utenfor hjemlandet. Besøkstallene er estimater, og er ikke ennå fordelt på de ulike landene. Men vær ikke overrasket om statistikken til slutt viser at filmen gjør det sterkt i Brasil, India og Mexico. De nærmeste helgene vil filmen ha premiere i et tyvetalls land til.

Trolig vil derfor samlet internasjonale inntekter nærme seg 100 millioner. Det betyr samlet omsetning på 150 millioner for Paramount. Ingen pengemaskin, men heller ikke et sluk.

Og selv om Wirkola sammen med Zwart har opplevd å ligge på topp av besøksstatistikken i USA, er det svært langt opp til Zwarts svært sterke tall med «Karate Kid», som spilte inn 359 millioner dollar på verdensbasis.