• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.

 

MYE LÅ TIL RETTE FOR at regissør Vibeke Idsøe og produsent John M. Jacobsens «Løvekvinnen» (basert på en roman av Erik Fosnes Hansen) skulle bli en kinosuksess.

Forelegget var en bestselger fra en akkurat passe folkelig suksessforfatter som har det med å skrive smakfulle, historiske romaner med uttalt episke kvaliteter. Filmprodusenten sitter på en portefølje som inkluderer nærmere tre millioner solgte billetter fordelt på ti filmer de siste ti årene. Bokens fortelling har slagside mot det underprioriterte, men kulturhungrige publikummet voksne kvinner.

Men publikumstallene fra premierehelgen fjerner alle håp om at «Løvekvinnen» vil bli en kommersiell suksess i Norge. Med sine knappe 10 000 billetter i åpningshelgen vil filmen trolig ende et sted rundt 50 000 billetter. Muligens 60 000 hvis filmen mot formodning får et usedvanlig langt liv på kino.

Med et budsjett på godt over 50 millioner kroner, og et uttalt ønske om å nå ut så bredt som mulig (blant annet ved å gi filmen en ny slutt), må dette være en stor skuffelse.

 

HVA HAR GÅTT GALT? Publikumsegmentet filmen henvender seg til er blant dem som fremdeles i høy grad leser og lar seg geleide av aviskritikere. Her var det lite entusiasme å hente, med treere og firere jevnt over i de største avisene.

Oslo – der vi må anta at en klar majoritet av Fosnes Hansens lesere befinner seg – har filmen et usedvanlig lavt besøk. Kun drøyt 1400 publikummere på over 40 forestillinger. Blant annet har «Løvekvinnen» blitt vist på Gimle hele helgen. Her viser sviket fra det modne publikummet seg ekstra tydelig med et snitt på drøyt 40 betalende per forestilling.

Med slike svake tall vil filmen raskt forsvinne fra de store salene og kan gjøre besøksfallet brattere i de kommende ukene. Kanskje vil «Løvekvinnen» også slite med å nå 40 000?

 

FOR TIDEN HOLDER NFI på å forberede en handlingsplan for filmstøtten der plattformnøytralitet blir det nye slagordet.

Trolig vil fallitten til «Løvekvinnen» brukes til å argumentere mot å gi filmstøtte til kinofilmer av denne typen: Brede kvalitetsdramaer som henvender seg til et voksent publikum.

Det vil lett kunne hevdes at «Løvekvinnen» ville fått et betydelig større og mer entusiastisk publikum hvis den var laget som en tv-serie. Så lenge filmprodusenter bruker spillefilmstøtten til å produsere filmatiske middelmådigheter, er det dessverre vanskelig å finne gode argumenter mot en slik utvikling.


Tidligere i denne spalten: