Billettkontrollen: Stadig færre er interesserte i 3d-filmer, i hvert fall i vår del av verden
Da tredimensjonal digitalfilm var det nye store i 2008 kom formatets viktigste evangelist – produsenten Jeffrey Katzenberg – med følgende kategoriske spådom: «Innen fem til syv år vil alle filmer, uansett budsjettstørrelse og genre, bli produsert i 3d.»
Fem år senere er tredimensjonal film i en stadig brattere dalende kurve. Færre og færre amerikanere synes det er bekvemt å bruke briller i kinosalen.
Denne helgen hadde Pixars nye film «Monsters University» premiere i USA. Den spilte inn 82 millioner dollar – som er animasjonsstudioets nest beste åpning noensinne.
Men andelen av omsetningen som kom fra 3d-visninger var på bare 31 prosent. Det er den laveste for Pixar, og en av de laveste andelene for en 3d-film siden formatet fikk sitt gjennombrudd i 2009.
For eksempel hadde Pixars første film i tre dimensjoner, «Up» (2009), en andel på 54 prosent. Den amerikanske rekorden har fremdeles Sonys animasjonsfilm «Cloudy with a Chance of Meatballs» fra samme år med 60 prosent av omsetningen. Slike tall er det ingen som lenger håper på i Hollywood.
I helgen hadde i tillegg Paramounts zombiefilm «World War Z» premiere. Også den ble lansert i dybdeformat og hadde en overraskende god helg omsetningsmessig i USA (66 millioner dollar). Men også her var 3d-andelen av billettsalget oppsiktsvekkende lav med 34 prosent, inkludert svinedyre IMAX-visninger.
Tidligere i sommer ble 3d-lanseringen av «The Great Gatsby» en flopp. Publikum syntes det holdt å se Leonardo di Caprios rosa dress og gule bil i to dimensjoner.
Men håpet for 3d-filmer holdes levende av den enorme populariteten formatet har i mindre sofistikerte kinoområder som Brasil, Kina og Russland. Her kan 3d-andelen ofte ligge på godt over 80 prosent for noen filmer. I det piratkopibefengte Kina er det i tillegg ikke helt uvanlig at en tittel kun lanseres i tre dimensjoner.
I Norge er det heller ikke så mye å utsette på etterspørselen. De fleste av 3d-titlene lansert i år har hatt en andel av besøket på drøye 60 prosent. Unntaket er «The Great Gatsby», der bare rundt 40 prosent av de 87 000 solgte billettene var til 3d-versjonen.
Men også i Norge kan vi ane en fallende kurve. For eksempel hadde fjorårets superheltfilmer «The Avengers» og «The Amazing Spider-Man» en 3d-andel på 77 og 74 prosent. I år var det 67 prosent som ønsket å se «Iron Man 3» med briller i Norge. For helgens premierefilm «Man of Steel» var andelen 65 prosent.
Her er ukas norske kinotall:
1 |
NY Man of Steel | SF Norge |
44970 |
73613 |
2 |
Epic – Skogens hemmelige rike | Twentieth Century Fox Norway |
10728 |
77179 |
3 |
Grusomme meg 2 | United International Pictures |
10472 |
10472 |
4 |
After Earth | The Walt Disney Company Nordic |
9547 |
49537 |
5 |
The Hangover Part III | SF Norge |
7644 |
193550 |
6 |
Fast & Furious 6 | United International Pictures |
5722 |
255736 |
7 |
Pelle Politibil på Sporet | Nordisk Film Distribusjon AS |
2837 |
142545 |
8 |
Den store Gatsby | SF Norge |
2722 |
86920 |
9 |
Ernest og Celestine | Arthaus |
1979 |
2986 |
10 |
NY Safe Haven | Nordisk Film Distribusjon AS |
1807 |
1807 |
11 |
NY Call Girl | Fidalgo |
1705 |
1900 |
12 |
I de beste hjem | Arthaus |
1595 |
7491 |
13 |
Croods | Twentieth Century Fox Norway |
1553 |
241027 |
14 |
Jurassic Park (3D) | United International Pictures |
1494 |
6022 |
15 |
Iron Man 3 | The Walt Disney Company Nordic |
565 |
291244 |
16 |
NY Amorøse passasjerer | Norsk Filmdistribusjon |
560 |
560 |
17 |
Only God Forgives | Scanbox |
489 |
9484 |
18 |
Star Trek Into Darkness | United International Pictures |
268 |
67372 |
19 |
Karsten og Petra blir bestevenner | SF Norge |
210 |
213652 |
20 |
Stoker | Storytelling Media |
170 |
2736 |