Da tredimensjonal digitalfilm var det nye store i 2008 kom formatets viktigste evangelist – produsenten Jeffrey Katzenberg – med følgende kategoriske spådom: «Innen fem til syv år vil alle filmer, uansett budsjettstørrelse og genre, bli produsert i 3d.»

Fem år senere er tredimensjonal film i en stadig brattere dalende kurve. Færre og færre amerikanere synes det er bekvemt å bruke briller i kinosalen.

Denne helgen hadde Pixars nye film «Monsters University» premiere i USA. Den spilte inn 82 millioner dollar – som er animasjonsstudioets nest beste åpning noensinne.

Men andelen av omsetningen som kom fra 3d-visninger var på bare 31 prosent. Det er den laveste for Pixar, og en av de laveste andelene for en 3d-film siden formatet fikk sitt gjennombrudd i 2009.

For eksempel hadde Pixars første film i tre dimensjoner, «Up» (2009), en andel på 54 prosent. Den amerikanske rekorden har fremdeles Sonys animasjonsfilm «Cloudy with a Chance of Meatballs» fra samme år med 60 prosent av omsetningen. Slike tall er det ingen som lenger håper på i Hollywood.

I helgen hadde i tillegg Paramounts zombiefilm «World War Z» premiere. Også den ble lansert i dybdeformat og hadde en overraskende god helg omsetningsmessig i USA (66 millioner dollar). Men også her var 3d-andelen av billettsalget oppsiktsvekkende lav med 34 prosent, inkludert svinedyre IMAX-visninger.

Tidligere i sommer ble 3d-lanseringen av «The Great Gatsby» en flopp. Publikum syntes det holdt å se Leonardo di Caprios rosa dress og gule bil i to dimensjoner.

Men håpet for 3d-filmer holdes levende av den enorme populariteten formatet har i mindre sofistikerte kinoområder som Brasil, Kina og Russland. Her kan 3d-andelen ofte ligge på godt over 80 prosent for noen filmer. I det piratkopibefengte Kina er det i tillegg ikke helt uvanlig at en tittel kun lanseres i tre dimensjoner.

I Norge er det heller ikke så mye å utsette på etterspørselen. De fleste av 3d-titlene lansert i år har hatt en andel av besøket på drøye 60 prosent. Unntaket er «The Great Gatsby», der bare rundt 40 prosent av de 87 000 solgte billettene var til 3d-versjonen.

Men også i Norge kan vi ane en fallende kurve. For eksempel hadde fjorårets superheltfilmer «The Avengers» og «The Amazing Spider-Man» en 3d-andel på 77 og 74 prosent. I år var det 67 prosent som ønsket å se «Iron Man 3» med briller i Norge. For helgens premierefilm «Man of Steel» var andelen 65 prosent.

Her er ukas norske kinotall:

1

NY Man of Steel SF Norge

44970

73613

2

Epic – Skogens hemmelige rike Twentieth Century Fox Norway

10728

77179

3

Grusomme meg 2 United International Pictures

10472

10472

4

After Earth The Walt Disney Company Nordic

9547

49537

5

The Hangover Part III SF Norge

7644

193550

6

Fast & Furious 6 United International Pictures

5722

255736

7

Pelle Politibil på Sporet Nordisk Film Distribusjon AS

2837

142545

8

Den store Gatsby SF Norge

2722

86920

9

Ernest og Celestine Arthaus

1979

2986

10

NY Safe Haven Nordisk Film Distribusjon AS

1807

1807

11

NY Call Girl Fidalgo

1705

1900

12

I de beste hjem Arthaus

1595

7491

13

Croods Twentieth Century Fox Norway

1553

241027

14

Jurassic Park (3D) United International Pictures

1494

6022

15

Iron Man 3 The Walt Disney Company Nordic

565

291244

16

NY Amorøse passasjerer Norsk Filmdistribusjon

560

560

17

Only God Forgives Scanbox

489

9484

18

Star Trek Into Darkness United International Pictures

268

67372

19

Karsten og Petra blir bestevenner SF Norge

210

213652

20

Stoker Storytelling Media

170

2736