Om ikke akkurat «Kon-Tiki» grunnstøtte på det amerikanske kontinentet i helgen, var USA-premieren i hvert fall langt fra den elegante flåtesurfingen som utgjør den spektakulære avslutningsscenen i selve filmen.

22 300 dollar på to saler gir for så vidt et pent gjennomsnitt, men ser vi nærmere bak tallene er historien ikke fullt så lystig. Distributøren The Weinstein Company har annonsert på forsiden av New York Times, og booket den prestisjefylte Paris Theatre på hjørnet av Central Park, rett ovenfor The Plaza hotell.

Dette er Manhattans svar på Gimle, salen for det voksne og velholdne publikummet, som gjerne kler seg i en god tweed-dress og kjole før de går på kino. Det er en av to gjenværende énsalers kinoer på Manhattan, og brukes til prestisjefylte og stort sett utenlandske filmer.

Det burde være den ideelle salen for «Kon-Tiki»: henvende seg til et publikum som kjenner historien fra før og vet hvem Thor Heyerdahl var. Men det er også en sal som tar flere hundre mennesker. Hvis forestillingene på Manhattan hadde vært i nærheten av fulle, ville salgjennomsnittet sånn sett vært godt over det dobbelte.

Da Dustin Hoffmans «The Quartet» hadde premiere der tidligere i vinter var åpningshelgen på nærmere 25 000 dollar på Paris Theatre. Da «Reprise» hadde premiere i New York for fem år siden var for eksempel salgjennomsnittet på 16 000, med langt mindre saler, og langt mindre markedsføring.

Hva er det som har gått galt? For det første fikk «Kon-Tiki» slakt av Manohla Dargis i New York Times, avisen som leses av nøyaktig det samme publikummet som ofte tar turen til Paris Theatre. Det kan også virke som om filmen faller litt mellom to stoler i USA. The Weinstein Company klarer ikke helt bestemme seg for om de har å gjøre med en popcornfilm, eller en prestisjefylt utenlandsk oscarkandidat.

Ved å bruke en egen engelskspråklig versjon (som Dargis hevder kun er distraherende) og kutte ned filmen 17 minutter for å fremheve de mest dramatiske og publikumsvennlige sidene, har Weinstein laget en film som forsøker å lokke til seg det amerikanske massemarkedet. Men i lanseringen i helgen var det mer sofistikerte og eldre publikummet som ble kurtisert, et publikum som er mindre interessert i å se en ny versjon av «Haisommer», enn en ny versjon av «Lawrence of Arabia».

Det blir derfor spennende å se hvordan dette vil utvikle seg. The Weinstein Company har uttalt at de planlegger å utvide til 400 saler, i så fall den klart bredeste lanseringen i USA av noen norsk film. Men salgjennomsnittet vil i så fall mest sannsynlig falle betraktelig. Hvor det vil ende? Det eneste som er sikkert er at «Kon-Tiki» vil slå «Hodejegerne» som den mest populære filmen på kino i USA.

Den nådde til slutt 1,2 millioner dollar.

Den norske kinolista:

1

NY Iron Man 3

The Walt Disney Company Nordic

97884

99553

2

Croods

Twentieth Century Fox Norway

8848

196306

3

Oblivion

United International Pictures

6656

80868

4

Spring Breakers

SF Norge

3599

22119

5

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

2723

201631

6

NY Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

2277

2277

7

The Place Beyond the Pines

Scanbox

1850

31947

8

Sang for Marion

Scanbox

1237

7418

9

Mama

United International Pictures

1206

21357

10

Warm Bodies

Nordisk Film Distribusjon AS

1157

16401

11

Rive-Rolf

The Walt Disney Company Nordic

1011

226526

12

NY Rebell

Arthaus

903

3080

13

Oz: The Great and Powerful

The Walt Disney Company Nordic

866

74708

14

Bram – Med mark i rompa

Barnefilmfestivalen

791

932

15

Bullet to the Head

Nordisk Film Distribusjon AS

746

4040

16

Victoria

SF Norge

723

85831

17

Jag etter vind

Norsk Filmdistribusjon

645

30671

18

G.I. Joe: Retaliation

United International Pictures

638

64506

19

Pitch Perfect

United International Pictures

555

19978

20

Dark Skies

Scanbox

477

7939