Billettkontrollen: Småtreg start for «Kon-Tiki» i USA, «Iron Man 3» dominerer i Norge
Om ikke akkurat «Kon-Tiki» grunnstøtte på det amerikanske kontinentet i helgen, var USA-premieren i hvert fall langt fra den elegante flåtesurfingen som utgjør den spektakulære avslutningsscenen i selve filmen.
22 300 dollar på to saler gir for så vidt et pent gjennomsnitt, men ser vi nærmere bak tallene er historien ikke fullt så lystig. Distributøren The Weinstein Company har annonsert på forsiden av New York Times, og booket den prestisjefylte Paris Theatre på hjørnet av Central Park, rett ovenfor The Plaza hotell.
Dette er Manhattans svar på Gimle, salen for det voksne og velholdne publikummet, som gjerne kler seg i en god tweed-dress og kjole før de går på kino. Det er en av to gjenværende énsalers kinoer på Manhattan, og brukes til prestisjefylte og stort sett utenlandske filmer.
Det burde være den ideelle salen for «Kon-Tiki»: henvende seg til et publikum som kjenner historien fra før og vet hvem Thor Heyerdahl var. Men det er også en sal som tar flere hundre mennesker. Hvis forestillingene på Manhattan hadde vært i nærheten av fulle, ville salgjennomsnittet sånn sett vært godt over det dobbelte.
Da Dustin Hoffmans «The Quartet» hadde premiere der tidligere i vinter var åpningshelgen på nærmere 25 000 dollar på Paris Theatre. Da «Reprise» hadde premiere i New York for fem år siden var for eksempel salgjennomsnittet på 16 000, med langt mindre saler, og langt mindre markedsføring.
Hva er det som har gått galt? For det første fikk «Kon-Tiki» slakt av Manohla Dargis i New York Times, avisen som leses av nøyaktig det samme publikummet som ofte tar turen til Paris Theatre. Det kan også virke som om filmen faller litt mellom to stoler i USA. The Weinstein Company klarer ikke helt bestemme seg for om de har å gjøre med en popcornfilm, eller en prestisjefylt utenlandsk oscarkandidat.
Ved å bruke en egen engelskspråklig versjon (som Dargis hevder kun er distraherende) og kutte ned filmen 17 minutter for å fremheve de mest dramatiske og publikumsvennlige sidene, har Weinstein laget en film som forsøker å lokke til seg det amerikanske massemarkedet. Men i lanseringen i helgen var det mer sofistikerte og eldre publikummet som ble kurtisert, et publikum som er mindre interessert i å se en ny versjon av «Haisommer», enn en ny versjon av «Lawrence of Arabia».
Det blir derfor spennende å se hvordan dette vil utvikle seg. The Weinstein Company har uttalt at de planlegger å utvide til 400 saler, i så fall den klart bredeste lanseringen i USA av noen norsk film. Men salgjennomsnittet vil i så fall mest sannsynlig falle betraktelig. Hvor det vil ende? Det eneste som er sikkert er at «Kon-Tiki» vil slå «Hodejegerne» som den mest populære filmen på kino i USA.
Den nådde til slutt 1,2 millioner dollar.
Den norske kinolista:
1 |
NY Iron Man 3 |
The Walt Disney Company Nordic |
97884 |
99553 |
2 |
Croods |
Twentieth Century Fox Norway |
8848 |
196306 |
3 |
Oblivion |
United International Pictures |
6656 |
80868 |
4 |
Spring Breakers |
SF Norge |
3599 |
22119 |
5 |
Karsten og Petra blir bestevenner |
SF Norge |
2723 |
201631 |
6 |
NY Pelle Politibil på Sporet |
Nordisk Film Distribusjon AS |
2277 |
2277 |
7 |
The Place Beyond the Pines |
Scanbox |
1850 |
31947 |
8 |
Sang for Marion |
Scanbox |
1237 |
7418 |
9 |
Mama |
United International Pictures |
1206 |
21357 |
10 |
Warm Bodies |
Nordisk Film Distribusjon AS |
1157 |
16401 |
11 |
Rive-Rolf |
The Walt Disney Company Nordic |
1011 |
226526 |
12 |
NY Rebell |
Arthaus |
903 |
3080 |
13 |
Oz: The Great and Powerful |
The Walt Disney Company Nordic |
866 |
74708 |
14 |
Bram – Med mark i rompa |
Barnefilmfestivalen |
791 |
932 |
15 |
Bullet to the Head |
Nordisk Film Distribusjon AS |
746 |
4040 |
16 |
Victoria |
SF Norge |
723 |
85831 |
17 |
Jag etter vind |
Norsk Filmdistribusjon |
645 |
30671 |
18 |
G.I. Joe: Retaliation |
United International Pictures |
638 |
64506 |
19 |
Pitch Perfect |
United International Pictures |
555 |
19978 |
20 |
Dark Skies |
Scanbox |
477 |
7939 |