• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. 
  • Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.

 

NORSKE FILMER gjør det sterkt på kino. Siden midten av 00-tallet har besøket ligget jevnt mellom 2 og 3 millioner. Med en foreløpig total hittil i år på 2,7 millioner, vil den magiske 3 millioners-grensen trolig krysses for første gang i 2016.

Det vil si at nærmere hver tredje kinobillett i Norge løses til en norsk produksjon.

Det er en maktdemonstrasjon av den kommersielle delen av filmproduksjonen her til lands, og en seier for norsk kulturpolitikk, omtrent på linje med «Beat for beat» og «Stjernekamp» sin dominans over folkets tv-vaner.

 

MEN ER POPULARITETEN til norske filmer den samme over hele landet? Billettkontrollen har sett på norskandelen på de 15 største kinoene i Norge. Og forskjellene er til dels enorme.

Kort sagt er patriotismen større desto lengre inn i landet du kommer. Mens kystbyene har lavest interesse for norske filmer. Alle de store tettstedene mot Nordsjøen har til dels svært dårlig besøk på hjemlige produksjoner.

Hamar er den soleklare vinneren. Her går nærmere 40 prosent av de besøkende på en norsk film i 2016.

På bunn finner vi Bergen og Stavanger, der kun 14 prosent av solgte billetter løses til filmer på morsmålet, tett fulgt av Haugesund, Sandnes og Tromsø.

 

HVA SKYLDES DENNE skjevheten? Det er forsket mye på hvordan kystbyer og innlandsbyer tradisjonelt gjerne vender interessen henholdsvis utover mot verden og innover mot navlen. Bergen har for eksempel i alle år sett på seg selv som temmelig unorsk.

Trolig må også årets titler ta noe av skylda. Mye tyder på at den nasjonalistiske bølgen som for tiden styrer kommersiell norsk filmproduksjon, først og fremst appellerer til innlandskommunene.

Her ligger det med andre ord et potensial for korreksjon av kurs. Kanskje er det ikke sånn at alle norske kinogjengere først og fremst er interessert i norgesromantikk?

Mye tyder på at et betydelig publikum langs kysten ikke får det de etterlyser fra vår hjemlige filmproduksjon. Det er lov å håpe at nettopp dette publikummet kan vise vei til temaer som er litt mer utoverskuende enn «Kongens nei», «Børning» og «Birkebeinerne».

(Ser du ikke tabellen? Klikk her.)


Tidligere i denne spalten: