Vi kan slå det fast: Nordmenn utgjør verdens mest «Spring Breakers»-elskende kinopublikum. Over 31 000 kinogjengere har så langt løst billett.

Sett i forhold til totalt kinobesøk per land, har Harmony Korines film gjort det soleklart best i Norge. Foreløpig har filmen spilt inn imponerende 0,25 prosent av totalt årlig besøk i Norge. I USA er det tilsvarende tallet 0,05 prosent.

I den store filmnasjonen Frankrike – som vanligvis utgjør verdens mest vennligsinnete marked for utfordrende amerikansk film – er prosenten 0,23. I Storbritannia er andelen 0,09 prosent, mens canadierne er drøyt dobbelt så interessert i Korine som amerikanerne, og har en 0,12 prosents andel.

Regionalt i Norge er den mangefasetterte og komplekse ungdomsfilmen mest populær i Kristiansand og Stavanger med 1,2 prosent av det totale besøket så langt i år. Bergen er hakk i hel med 1,14 prosent. Deretter følger Drammen med 1,11 prosent. Oslo har høyest reelle besøk (7900) på Korines bikinifilm men er kun på femteplass sett i forhold til kinoens størrelse.

Kinovåren har så langt vært brutal mot norske titler. Men et unntak er barnefilmene som ser ut til å redde besøksstatistikken for NFI og Kulturdepartementet når halvårsregnskapet skal gjøres opp.

Når alle vårens norske filmer har hatt premiere er det foreløpige antall solgte billetter kun en halv million. Over 300 000 av disse er til de to barnefilmene «Karsten og Petra» (207 000) og «Pelle Politibil» (100 000).

Sistnevnte film vil trolig ende på rundt 200 000 besøk og det totale norske besøket i første halvår vil derfor ende på drøyt 600 000.

Det er betraktelig bedre enn i fjor da under 400 000 nordmenn hadde løst billett til en norsk film første halvår, men uten en eneste norsk barnefilmpremiere.

Helgens amerikanske kinobesøk er preget av «Iron Man 3» som topper i sin andre helg og runder straks en milliard dollar på verdensbasis. Men en imponerende andreplass har Baz Luhrmans radbrekking av F. Scott Fitzgeralds roman «The Great Gatsby»: 51 millioner dollar er oppsiktsvekkende bra for en adaptasjon av en litterær klassiker, om enn en klassiker du ikke kan gå igjennom det amerikanske skolevesenet uten å ha lest.

Det hjelper selvfølgelig også med Luhrmans sedvanlige anakronistiske soundtrack og Leonardo Di Caprio i tittelrollen.

«Kon-Tiki» holder så vidt vann i det tøffe amerikanske kinofarvannet. Den økte til 22 saler i helgen, men salgjennomsnittet fortsetter å falle foruroligende raskt (3800 dollar, ned fra 5300). Etter planen skal filmen opp i et betraktelig høyere antall kopier neste helg. Det blir spennende å se hvordan salgsgjennomsnittet utvikler seg.

Nye byer kan gi økt entusiasme rundt filmen, men flere saler betyr stort sett lavere gjennomsnitt. Klarer den norske storfilmen å holde gjennomsnittet rundt 3000 dollar, kan 2-millionersmerket rundes innen få uker.

Til nå har «Kon-Tiki» spilt inn 224 000 dollar.

Den norske kinolista:

1

Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

24822

99958

2

NY Star Trek Into Darkness

United International Pictures

22949

23819

3

Iron Man 3

The Walt Disney Company Nordic

20822

246461

4

Croods

Twentieth Century Fox Norway

6655

219953

5

Olympus Has Fallen

Nordisk Film Distribusjon AS

5612

19258

6

NY The Big Wedding

Nordisk Film Distribusjon AS

4287

4692

7

Oblivion

United International Pictures

2611

97801

8

Spring Breakers

SF Norge

1597

31348

9

The Place Beyond the Pines

Scanbox

1334

39031

10

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

1135

206910

11

NY En lady i Paris

Fidalgo

728

974

12

Pitch Perfect

United International Pictures

690

22814

13

Oz: The Great and Powerful

The Walt Disney Company Nordic

674

77538

14

Rive-Rolf

The Walt Disney Company Nordic

649

229729

15

De urørlige

Scanbox

409

188140

16

Rebell

Arthaus

387

5916

17

Sang for Marion

Scanbox

385

12282

18

Stories We Tell

Arthaus

371

13532

19

Jag etter vind

Norsk Filmdistribusjon

339

32663

20

Bolsjojballetten: Romeo og Julie

Oslo Kino

260

260