• «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord. Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.

 

HER ER EN SEIGLIVET myte som er blitt en slags selvoppfyllende profeti: Det voksne kinopublikummet er ikke interessert i norske filmer i vårhalvåret.

De siste fem årene har den mest sette vårpremieren for voksne vært «Victoria». Hamsun-filmatiseringen nådde 90 000 besøk etter marspremieren i 2013. Produsenter og distributører av de mest profilerte og kommersielt sett mest ambisiøse norske filmene velger derfor omtrent alltid høsten som lanseringstidspunkt. Slik får Hollywood og oscarfavorittene lov å dominere godt besøkte vintermåneder.

Det finnes særlig ett unntak til denne regelen: Nils Gaup. Hans «Birkebeinerne» (bildet over) hadde premiere forrige helg og er, til tross for svært blandet mottakelse, på god vei mot drøyt 250 000 besøk.

Det vil gjøre filmen til den soleklart mest sette norske voksenfilmen i vårhalvåret siden 2008, da nettopp Gaups «Kautokeino-opprøret» nådde 344 000 publikummere.

Nils Gaup på settet til "Kautokeino-opprøret". Foto: Erik Aavatsmark for Rubicon/Sandrew Metronome Norge
Nils Gaup på settet til «Kautokeino-opprøret». Foto: Erik Aavatsmark for Rubicon/Sandrew Metronome Norge

Trolig var det omtrent på dette publikumsantallet forventingene til produsentene lå. Kritikeres betydning skal ikke overvurderes. Men for en slik bred, nasjonal film – som skal få folk som sjelden går på kino opp av sofaen – kan flere firere (samt en treer i VG) ha kostet nærmere 100 000 besøkende.

 

DENNE VÅREN HAR DESSUTEN nok en norsk film myntet på andre enn barnefamilier suksess på kino. Margreth Olins «Mannen fra Snåsa» runder i dag 150 000 løste billetter, det vil si omtrent like mange som har kjøpt Ingar Sletten Kolloens bestselgerbiografi fra 2008.

Olins dokumentar vil trolig ende på underkant av 175 000 totalt. Det er tre ganger så mange som regissørens mest besøkte film til nå, «Ungdommens råskap» (2004).

Ser man på omsetning – som er spesielt relevant for Olin, fordi en såpass stor del av billettene gis bort eller er skolevisninger – vil «Mannen fra Snåsa» omsette for seks ganger så mye som hennes mest solgte film til nå.

Kombinasjonen av birkebeinere og Snåsamannen har uansett bevist at årets kjøligste måneder har et uutnyttet besøkspotensiale for folkelige norske voksenfilmer.

 

SÅ TIL MOTSATT ENDE av skalaen. Torsdag løste ti personer billett til den aller siste kinoforestillingen av «Louder Than Bombs» i Norge. Nede i kjelleren på Klingenberg har Joachim Triers film levd et stille men jevnt besøkt liv de siste tre månedene, etter at filmen relativt raskt forsvant fra landets kinoer forøvrig. Regissørens engelskspråklige debut endte til slutt på drøyt 22 000 besøk.

Jesse Eisenberg og Devin Druid i "Louder Than Bombs". Foto: Jacob Ihre, Motlys AS
Jesse Eisenberg og Devin Druid i «Louder Than Bombs». Foto: Jacob Ihre, Motlys AS

På mange måter er dette et lavt tall for en regissør hvis tidligere to filmer har nådd 50-60 000. Men anser man tittelen som en amerikansk indiefilm er besøket godt. Og ser man på totaltallene for Oslo, er det heller ikke så verst (14 000 billetter).

De virkelig katastrofale tallene for «Louder» er utenfor Oslo. Én ting er at kinopublikummet i Haugesund og Hamar ikke interesserer seg for nyanserikt og filmatisk oppfinnsomt samlivsdrama. Men at en kulturby som Bergen ikke kan spa opp mer enn 900 publikummere til Norges soleklart beste film i 2015, er lite annet enn pinlig – for vestlandshovedstaden.

I Oslo var «Louder» den tredje mest sette norske filmen for voksne i 2015. I Bergen var det kun to norske spillefilmer som var mindre besøkt. 66 prosent av den totale omsetningen for filmen skjedde i hovedstaden. Bergen bidro med fire prosent av totalen.

At det kvalitetsbevisste kinopublikummet nærmest har forsvunnet fra Bergens kinosaler de siste årene, er trolig verdt en helt egen artikkel.

 

DA ER DET I HVERT FALL godt at det finnes en filmatisk ambisiøs filmskaper som fremdeles når frem til hele landets kinopublikum – ja selv i Bergen (12 500 besøk). Quentin Tarantinos «The Hateful Eight» (135 000 totalt) er ikke helt på nivå med «Django Unchained» (182 000). Men totalen er like fullt imponerende, pratsomheten og filmens lengde tatt i betraktning.

Kurt Russell og Samuel L. Jackson i "The Hatefui Eight". Foto: Norsk Filmdistribusjon
Kurt Russell og Samuel L. Jackson i «The Hatefui Eight». Foto: Norsk Filmdistribusjon

Det mest oppsiktsvekkende ved lanseringen i Norge, er like fullt den vanvittige suksessen til 70mm-visningene på Cinemateket. Denne helgen ble filmen tatt av plakaten i Dronningens gate, etter å ha solgt 8000 billetter. Fordi billettprisene (180 kr) har vært en god del høyere enn normalen, utgjør de analoge visningene i bredformat nesten ti prosent av den totale omsetningen for filmen.

Det blir derfor neppe siste gang Cinemateket har egne spesialvisninger av nye filmer på 70mm. Tidligere har både «The Master» og «Interstellar» blitt lansert i formatet, uten at distributøren har maktet å få kloa i en kopi. Med suksessen til «The Hateful Eight» vil en slik forbigåelse neppe skje igjen.

Så kan Nordisk Film Kino ergre seg over at de ikke har tatt såpass vare på projektorene sine til at de selv kan stå for visningene. Trolig er det analoge kinomarkedet en ny nisje, litt på linje med vinylsalg. Det vil kunne bli en kjærkommen inntektskilde for Cinemateket fremover.


Ti på topp 19 – 21. februar (totaltall i parentes):

01 – «Deadpool» 57063 (184694)
02 – «Alvin og gjengen» 53692 (76494)
03 – «Birkebeinerne» 40223 (140330)
04 – «How to Be Single» 14611 (47336)
05 – «Gråtass» 9030 (57578)
06 – «Den Gode Dinosaur» 7264 (141962)
07 – «The Revenant» 5181 (195652)
08 – «Mannen fra Snåsa» 4884 (149073)
09 – «Zoolander 2» 4405 (4497)
10 – «Sauls sønn» 2666 (4078)


  • «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord. Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver mandag kan du melde deg på her.