Det norske prestisjeprosjektet «Victoria» har mye gående for seg. En storslått, vakker og romantisk film med den kommende stjernen Bill Skarsgård i en av hovedrollene, basert på en elsket roman av Knut Hamsun.

I tillegg er den produsert av den eneste norske filmprodusenten med et komplett kommersielt suksessfullt rulleblad, John M. Jacobsen. Men i et norsk kinomarked der det er for vanskeligere og vanskeligere å engasjere i bredden, holder ikke det helt.

Bevares, 15 000 besøkende i åpningshelgen er langt fra fatalt, men for et så bredt anlagt romantisk drama med en prislapp på 35 millioner kroner, er det langt fra å nå opp til ambisjonene. Filmen har gode muligheter til å runde 80-90 000 besøkende til slutt. Det betyr trolig den dårligst besøkte John M. Jacobsen-filmen noensinne, siden filmprodusenten debuterte med «Prima Veras saga om Olav den hellige», og at filmens investorer langt fra vil få tilbake innsatsen.

Forrige gang Lian og Jacobsen samarbeidet var med «Bare skyer beveger stjernene» i 1998. Den hadde 113 000 besøk.

Man skal selvsagt ikke ringe i alarmklokkene for tidlig, men er kinopublikummet i ferd med å bli mindre entusiastiske for norske filmer? Er de gylne årene fra midten av 2000-tallet og frem til 2011 i ferd med å miste glansen? Er tiden da besøkstallene bare gikk oppover og snuste på 25 prosent av samlet besøk ugjenkallelig forbi?

Trolig er det grunn for både produsenter og distributører å være litt bekymret for fremtiden når ikke engang John M. Jacobsen klarer å runde 100 000 besøk.

Det generelle kinobesøket ellers i Norge er derimot godt i årets to første måneder, med en klar oppgang fra året før.

Det samme kan ikke sies om situasjonen i USA, der omsetningen har vært svært dårlig i det nye året, ned nærmere 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Film på film har floppet.

Denne helgen var det årets svar på «John Carter» sin tur: «Jack the Giant Slayer».

Bryan Singers påkostede filmatisering av det tradisjonelle, britiske eventyret spilte inn bare 28 mill dollar, og med et budsjett på nærmere 200 mill vil det måtte bli en kraftig nedskriving for studioet Warner. Trolig er de siste årenes trend med voldelige filmatiseringer av klassiske eventyr over. Det ble ikke de helt store pengemaskinene, ikke minst fordi de ikke maktet å fange det lukrative familiepublikummet.

Kanskje på tide å la manusforfattere få muligheten til å introdusere helt nye univers som ikke er basert på eventyr, brettspill, dataspill eller lekefigurer?

Den norske kinolista:

1 Karsten og Petra blir bestevenner SF Norge 21277 136986
2 Rive-Rolf The Walt Disney Company Nordic 16096 191541
3 NY Victoria SF Norge 15055 16662
4 A Good Day to Die Hard Twentieth Century Fox Norway 12424 142833
5 Anna Karenina United International Pictures 7081 29767
6 Parker Scanbox 4255 13446
7 Beautiful Creatures Nordisk Film Distribusjon AS 4098 42542
8 Django Unchained The Walt Disney Company Nordic 4013 164399
9 Lincoln Twentieth Century Fox Norway 3220 58919
10 Les Miserables United International Pictures 2614 155468
11 De urørlige Scanbox 2022 173343
12 Amour Arthaus 1655 61904
13 The Master Norsk Filmdistribusjon 1420 6375
14 Silver Linings Playbook Norsk Filmdistribusjon 1309 39982
15 NY Spise sove dø Arthaus 1218 2321
16 Historien om Pi Twentieth Century Fox Norway 1070 206701
17 Hobbiten: En uventet reise SF Norge 966 600451
18 Operasjon Argo SF Norge 915 19260
19 Hansel & Gretel: Witch Hunters SF Norge 889 60876
20 Zero Dark Thirty United International Pictures 847 22353