Billettkontrollen: Lanseringseksperimentet til «Hakkebakkeskogen» frister neppe til gjentakelse
- «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen.
- Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.
LANSERINGEN AV FILMER på kino er temmelig konservative og forutsigbare saker.
Hver fredag setter distributørene opp et knippe filmer og forsøker å forhandle med kinoene om å få best og flest mulig visningssteder. Noen få filmer får premiere på onsdager, som oftest som et resultat av Hollywoods formaninger.
Og de mest profilerte titlene har gjerne en håndfull førpremierer, stort sett helgen før.
DENNE FØRJULEN TESTER SF Norge ut en ny strategi for lanseringen av «Dyrene i Hakkebakkeskogen».
Animasjonsfilmen ble i helgen – en drøy uke før premieren 1. juledag – satt opp med hele 276 forestillinger. Det betyr at filmen har hatt omtrent like mange førpremiereforestillinger som de norske filmene «Rosemari» og «Pyromanen» hadde visninger i premierehelgen.
Særlig har SF Norge utnyttet at moderselskapet også eier saler. På flere SF-kinoer har Egner-filmatiseringen hatt omtrent like mange visninger som «Snekker Andersen».
BESØKSTALLENE DERIMOT, har vært til dels svært lave. Drøyt 16 000 besøk gir et snitt på 60 per forestilling, noe som er katastrofalt dårlig for en høyprofilert og massivt markedsført norsk familiefilm.
Isolert sett kan dette tolkes som et urovekkende tegn for produksjonen. Kanskje er ikke nysgjerrigheten for Egner blant dagens norske barn så stor som man skulle tro? Men noe voldsom grunn til å miste nattesøvnen for filmens produsenter, trenger det ikke være.
Barnefamilier er notoriske planleggere og ledes gjerne dit alle andre går. Førpremierer er litt hemmelige, og krever en viss grad av impulsivitet. De relativt lave besøkstallene kan også være et tegn på hvor essensielle lanseringsukens anmeldelser og generelle pressedekning er for besøket.
LIKE FULLT: strategien med mange førpremierer frister neppe til gjentakelse med det første.
Og den labre interessen for de mange førpremierevisningene bør dessuten legge en liten demper på forventningene til totalbesøket.
På papiret burde «Dyrene i Hakkebakkeskogen» ha potensiale til å nå et sted nærmere «Jul i Flåklypa» (880 000 besøk) enn «Herfra til Flåklypa» (440 000). Med helgens tall, tyder det på at sluttresultatet blir på den lavere enden av denne skalaen.
Tidligere i denne spalten:
- Kinomarkedets pleietrengende fosterbarn
- Myter om våren, Trier-krise i Bergen og kinobransjens svar på vinyl-boomen
- Brutalt møte med det amerikanske kinomarkedet for «Bølgen»
- Utmerkete «Spotlight» kan bli den minst sette Oscar-vinneren siden 2009
- Kommersielt er årets kinopåske en gedigen skuffelse
- Denne ekle lille gutten har gjort noe riktig i Norge. Men hva?
- Billettkontrollens råd til norske filmprodusenter som vil tjene penger: Ikke sett filmen til Oslo og ikke ha med kultureliten
- Nordmenn er ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan
- Denne filmen er sett av flere i knøttlille Lyngdal enn i Norges nest største by
- Hva har skjedd med Coen-brødrene i Norge?
- Er kommunale kinoer flinkere med smale filmer?
- Hvilken skjebne venter Cannes-filmene?
- Det mest slående med besøkstallene på kino, er ikke at de er bedre enn på lenge
- Selv stjerner som blir anklaget for å være drittsekker har en tendens til å komme tilbake
- Annenhver kinogjenger så «Et helt, halvt år». Hvem blir den første norske produsenten som knekker chick lit-koden?
- Bare 550 så «Alt det vakre»
- Billettkontrollens halvårsoppsummering: Disse filmene har gjort det bedre og verre enn forventet
- Storsatsingen «Løvekvinnen» skuffer på kino. Burde den heller vært tv-serie?
- «Cave»-regissøren er en slags norsk Steven Soderbergh. Her er tre tips for å gi ham større publikum
- Først neste helg kan norske kinosjefer puste lettet ut
- «Kongens nei» kan bli den nest mest sette norske filmen siden 2003
- Kraftig nedur for «Kongens nei»
- I en globalisert verden blir norsk filmsmak stadig mer regional
- «Børning 2» og «Kongens nei» er kjempesuksesser, men illustrerer et problem i kino-Oslo
- Det finnes kanskje et uutnyttet arthouse-potensiale blant de unge
- Med «Supervention» gikk skifilmen fra Youtube til mainstreamkinoene
- Den store kinodagen er både en folkefest og en fallitterklæring
- «Snekker Andersen» kan nå 300 000. Blir det neste en helaftens film basert på «Musevisa»?
- Vi må snakke om Bergen
- Bare fire av de mest sette filmene i Norge er på topp 10 i USA
- Norsk film har større appell jo dypere inn i dalførene du kommer
- Julefilmer for barn er noe av det mest lukrative en filmprodusent kan drive med