- «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
- Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.
SETT BORT FRA familiefilmer finnes det to typer blockbustere. Du har de raske – og de seige.
Førstnevnte er gjerne sjangerfilmer (grøssere og action) som henvender seg til et relativt ungt publikum.
Dette er kinogjengere som er opptatt av å se filmen tidlig, og som er mer opptatt av om ideen til og markedsføringen av filmen virker forlokkende enn om utførelsen er usedvanlig vellykket.
Slik blir dør filmen relativt raskt på kino etter åpningshelgen og spiller sjeldent inn mer enn tre ganger åpningshelgen.
DE SEIGE BLOCKBUSTERNE er derimot mer episke i format og uttrykk. De har store budsjetter, stor prestisje og henvender seg til et bredt, men voksent publikum.
Disse kinogjengerne er ikke nødvendigvis så opptatt av å se filmen tidlig. De går sjelden på kino, og når de først kommer seg ut, skal det passe inn i en travel hverdag.
Slike filmer lever derfor lenge på kino, og man kan ofte gange åpningshelgen med både fem, seks og syv for å få det endelige kinobesøket.
SOM BLOCKBUSTER Å REGNE er «Kongens nei» av det virkelig seige slaget. Her er en film som har potensial til å få selv mennesker som ikke har gått på kino siden «Max Manus» tilbake til salene.
Åpningen på 116 000 solgte billetter er isolert sett ikke ekstremt imponerende. Det er 20 000 mindre enn for eksempel fjorårets norske kinohit «Bølgen», og den sjette beste åpningen siden 2003.
Men konkurransen i toppen her er knallhard, og fire av de fem filmene foran på denne listen endte med et totalbesøk på godt over 800 000.

VIL «KONGENS NEI» klare det samme? Til det er svaret et soleklart ja. «Kongens nei» har klart seg gjennom det første hinderet. Et såpass høyt besøk åpningshelgen kan vitne om at den også har appell til et yngre publikum.
I Hedmark og Oppland har filmen slått de fleste rekorder hittil. I Bergen hadde de dessuten bare halvparten av ønskelig forestillingsantall på grunn av filmfestivalen BIFF, og i Stavanger måtte de konkurrere med sesongutypisk sommervær på søndag.
Trolig vil derfor trøkket holde seg oppe gjennom uken.
Hvis besøksutviklingen i ukene fremover har litt mer til felles med «Max Manus» (totalt 1,1 mill) enn med «Bølgen» (totalt 830 000), er det ikke umulig at filmen vil runde 900 000 og dermed bli den nest mest sette norske filmen siden 2003.
Tidligere i denne spalten:
- Kinomarkedets pleietrengende fosterbarn
- Myter om våren, Trier-krise i Bergen og kinobransjens svar på vinyl-boomen
- Brutalt møte med det amerikanske kinomarkedet for «Bølgen»
- Utmerkete «Spotlight» kan bli den minst sette Oscar-vinneren siden 2009
- Kommersielt er årets kinopåske en gedigen skuffelse
- Denne ekle lille gutten har gjort noe riktig i Norge. Men hva?
- Billettkontrollens råd til norske filmprodusenter som vil tjene penger: Ikke sett filmen til Oslo og ikke ha med kultureliten
- Nordmenn er ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan
- Denne filmen er sett av flere i knøttlille Lyngdal enn i Norges nest største by
- Hva har skjedd med Coen-brødrene i Norge?
- Er kommunale kinoer flinkere med smale filmer?
- Hvilken skjebne venter Cannes-filmene?
- Det mest slående med besøkstallene på kino, er ikke at de er bedre enn på lenge
- Selv stjerner som blir anklaget for å være drittsekker har en tendens til å komme tilbake
- Annenhver kinogjenger så «Et helt, halvt år». Hvem blir den første norske produsenten som knekker chick lit-koden?
- Bare 550 så «Alt det vakre»
- Billettkontrollens halvårsoppsummering: Disse filmene har gjort det bedre og verre enn forventet
- Storsatsingen «Løvekvinnen» skuffer på kino. Burde den heller vært tv-serie?
- «Cave»-regissøren er en slags norsk Steven Soderbergh. Her er tre tips for å gi ham større publikum
- Først neste helg kan norske kinosjefer puste lettet ut