Du har temmelig sikkert aldri hørt om Dennis Dugan. Men hans filmer har spilt inn over en milliard dollar i USA, mer penger enn hele filmografien til Martin Scorsese, Bryan Singer og Oliver Stone.

Dugan er ett av de sikreste kortene i Hollywood. En mann som hamrer ut den ene suksessfulle – og gjennomgående kritikerslaktete – komedien etter den andre, fra «Big Daddy» til «Jack and Jill». Få kjenner med andre ord smaken til «middle America» bedre.

Denne helgen banket Dugan selveste Guillermo del Toro ned i støvlene på den amerikanske box office-listen. Adam Sandler-oppfølgeren «Grown Ups 2» – med et budsjett på skarve 80 millioner dollar – beseiret Toros svært omtalte nye actionfilm «Pacific Rim» – med et budsjett på nesten det tredobbelte.

Mye tyder på at det – i hvert fall i USA – finnes et metningspunkt når det kommer til høylytte og påkostete actionfilmer. Utenfor Amerikas grenser er i hvert fall styrkeforholdet mellom action og komedie et annet. Der vil «Pacific Rim» slå hardt tilbake.

Det må være trøsten for studioet Warner og samarbeidspartneren Legendary, som innenlands skuffer for tredje gang denne sommeren. Heller ikke «Man of Steel» eller «The Hangover Part III» slo spesielt godt an hos det amerikanske publikummet, men overpresterte derimot utenfor USA og gir slik pluss i boken.

Likevel er trolig Legendary-sjefen Thomas Tull lettet over at han signerte en ny samarbeidsavtale med studioet Universal før de skuffende tallene for «Pacific Rim» tikket inn til pengemenneskene i Hollywood. Monsterfilmen til del Toro var ment å bli en ny stor franchise og pengemaskin for Legendary i sitt nye hjem hos Universal.

Nå kan det se ut som det forblir kun én film om krigen mellom kjemperoboter og undervannsuhyrer.

I Norge var det krigen mellom mennesker og zombier som dominerte kinohelgen. «World War Z» fikk lov å gå opp på norske kinoer helt uten konkurranse fra noen andre titler, og takket for tilliten med et pent besøk på 49 000 i helgen. Skepsisen til juli er like merkelig som den er sterk og inngrodd i norsk kino- og distributørverden.

Publikum har gang på gang vist seg villig til å gå på kino – også om sommeren: Over halvparten av helgene hittil i 2013 har for eksempel hatt lavere publikumsbesøk totalt enn denne helgen midt i juli.

Mars og april er langt verre kinomåneder enn juni og juli.

1

NY World War Z United International Pictures 49027 50639

2

Grusomme meg 2 United International Pictures 25169 114984

3

The Lone Ranger The Walt Disney Company Nordic

10551

74826

4

The Internship Twentieth Century Fox Norway

4478

20480

5

Man of Steel SF Norge 3418 163960

6

Pain & Gain United International Pictures

3196

47259

7

Epic Twentieth Century Fox Norway 1401 108258

8

Scary Movie 5 Norsk Filmdistribusjon

1295

9271

9

The Hangover Part III SF Norge

1132

214179

10

Fast & Furious 6 United International Pictures

1023

270979

11

Pelle Politibil på Sporet Nordisk Film Distribusjon AS

932

149436

12

Den store Gatsby SF Norge

831

98071

13

The Bling Ring SF Norge

826

10692

14

After Earth The Walt Disney Company Nordic

709

73749

15

I de beste hjem Arthaus

467

12458

16

Jurassic Park (3D) United International Pictures

392

10663

17

Ernest og Celestine Arthaus

333

9232

18

Singam 2 -Tamil Film VN Music Dreams

300

963

19

Call Girl Fidalgo

153

7117

20

Karsten og Petra blir bestevenner SF Norge

134

214834