At det norske kinopublikummet er i endring har denne spalten poengtert flere ganger. Denne helgen gir oss nye tegn på det.

Stian Kristiansens «Kyss meg for faen i helvete» lokker drøyt 9000 nordmenn til salene, mens omtrent 5000 løser billett til Woody Allens nye film «Blue Jasmine». Dette er to filmer som for bare noen år siden trolig ville gjort det langt bedre.

Nå underpresterer de. Ikke katastrofalt, men like fullt iøynefallende. Slike påstander kan selvsagt ikke underbygges av eksakt vitenskap, men la meg gjøre noen sammenligninger for å illustrere poenget.

Produksjonsselskapet Motlys sin forrige ungdomsfilm med faen i tittelen – «Få meg på for faen» – hadde 37 000 besøk i sin åpningshelg i august for to år siden. Det er over fire ganger så mange. Regissør Kristiansens debutfilm «Mannen som elsket Yngve» (2008) – som i likhet med filmskaperens nye produksjon er en Stavanger-basert ungdomsfilm – hadde drøyt 28 000 besøk åpningshelgen, og endte til slutt opp med vanvittige 176 000 solgte billetter totalt.

For «Kyss meg…» skal produsentene være svært fornøyd om tittelen runder 60 000.

Woody Allens nyeste film har fått mye oppmerksomhet og fantastiske kritikker, både i Norge og USA. Og bevares, drøyt 5000 publikummere er slettes ikke så ille for et kvalitetsdrama. Men «Blue Jasmine» har i USA hatt en enda bedre åpning enn Allens forrige gigantsuksess «Midnight in Paris» (2011).

I Norge holder derimot «Blue Jasmine» knapt følge med den langt mindre roste og besøkte «To Rome With Love» (2012). De to har omtrent identisk åpningshelg.

Sistnevnte endte opp med 35 000 besøk, og det er omtrent der «Blue Jasmine» til slutt vil havne, milevis unna rekordtallene til Midnight, som til slutt endte på 82 000.

Mange norske observatører har bitt seg merke i Steven Spielbergs dystre spådommer fra tidligere i sommer om Hollywoods avhengighet av gigantproduksjoner og oppfølgere. Like fullt, det amerikanske kinomarkedet er piggere enn det norske.

Årets sommer vil mest sannsynlig slå den forrige «all time high»-rekorden fra to år tilbake på 4,4 milliarder dollar. Og det er dessuten de svinedyre oppfølgerne som redder omsetningen, med «Iron Man 3», «Monsteruniversitetet» og «Grusomme meg 2» i førersetet.

At Woody Allen i tillegg opplever sin største amerikanske suksess på nesten 30 år, vitner også om at amerikanerne ikke helt har gitt seg hen til sofaliv og storskjerm. Annerledes da, i det nyrike Norge, hvor kinokulturen aldri har stått like sterkt som hjemmekosen.

Varsku her!

 

1

Monsteruniversitetet

The Walt Disney Company Nordic

22979 (12713)

108416 (63554)

2

NY Grown Ups 2

United International Pictures

14731

14731

3

Pacific Rim

SF Norge

10012 (7089)

53751 (35688)

4

NY Kyss meg for faen i helvete

Norsk Filmdistribusjon

9284

11431

5

NY RED 2

Nordisk Film Distribusjon AS

7310

7310

6

Grusomme meg 2

United International Pictures

7309 (2829)

233196 (133001)

7

The Heat

Twentieth Century Fox Norway

6675

35576

8

The Wolverine

Twentieth Century Fox Norway

6134 (3487)

93900 (59327)

9

NY Blue Jasmine

Scanbox

5172

6456

10

World War Z

United International Pictures

4606 (1399)

172198 (96458)

11

Now You See Me

Nordisk Film Distribusjon AS

3577

39381

12

Førpremiere Mormor og de åtte ungene

Nordisk Film Distribusjon AS

3367

3855

13

Pornopung

Norsk Filmdistribusjon

2964

50673

14

Førpremiere: Percy Jackson: Monsterhavet

Twentieth Century Fox Norway

1468 (1257)

1468 (1257)

15

Førpremiere: The Conjuring

SF Norge

1278

1278

16

CHENNAI EXPRESS

Bollywood

1161

2175

17

Epic – Skogens hemmelige rike

Twentieth Century Fox Norway

723 (217)

116214 (65623)

18

The Lone Ranger

The Walt Disney Company Nordic

650

107704

19

Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

562

155589

20

Thalaivaa -Tamil Film

VN Music Dreams

512

512