Billettkontrollen: Hvilken lanseringsstrategi er best for smale titler – som folk uansett ikke ser på kino?
Man skal selvsagt ikke være en nostalgiker i denne verden. Det leder deg sjelden til et bra sted hvis du hele tiden stirrer med tårevåte øyne på fortiden.
Se bare på prinsen av Wales der han rusler rundt blant fordums bygninger med sin aldrende kone.
Like fullt, det er vanskelig å ikke grunne over at ting var meget bedre før når det kommer til kinobesøk. En gang i tiden – for snart ti år siden – gikk for eksempel 99.000 nordmenn på kino for å løse billett til Sofia Coppolas skjeve versjon av en romantisk komedie, «Lost in Translation».
Denne helgen hadde hennes nye glimrende satire «The Bling Ring» premiere. Besøkstallene antyder at SF skal være svært fornøyd om filmen til slutt bikker 20.000.
Nå er muligens «Lost in Translation» en enklere tittel å selge, med sitt romantiske plott og en kommende superstjerne på rollelisten, men like fullt. 99.000 besøk vitner om en svunnen tid, da en mer sammensatt del av befolkningen frekventerte kinoene.
Skal du ha en hit på kino i dag, må du enten fri til de helt unge, eller de godt voksne. Segmentet mellom 25 og 45 sitter tydeligvis hjemme i stua og ser på tv-serier.
Kvalitetstitler sliter med den samme utviklingen i USA. Ingen av de små uavhengige distributørene har så langt i år hatt en skikkelig hit.
Nærmest kommer Focus Features med «The Place Beyond the Pines» som spilte inn respektable 21 millioner dollar, og nystartete A24 som klarte å oppnå 14 millioner dollar med den særegne «Spring Breakers» – en film som klokelig forsøkte å lokke til seg et yngre publikum med en lanseringsstrategi som kunne minne om de store studioene: gå hardt ut i mange kopier og la åpningshelgen være definerende for den totale omsetningen.
A24 er også distributør av Coppolas nye film, en tittel som på samme måte bør appellere til et yngre publikum. Og lanseringsstrategien ligner i hvert fall, om enn med litt færre kopier totalt (1100 versus 650). Tallene fra USA avslører svakheten med en slik strategi: til tross for svært gode kritikker, og god buzz, slår ikke filmen an bredt nok til å rettferdiggjøre så mange kopier.
Etter en åpning forrige helg på 2 millioner, faller «The Bling Ring» med nesten 60 prosent denne weekenden. Totalt har den nå spilt inn drøyt fire millioner, og vil til slutt ende rundt sju millioner.
Sony Classics har valgt en mer tradisjonell taktikk for sin kritikeryndling «Before Midnight». Først i sin fjerde helg på kino i de største byene, ble tittelen lansert «wide».
Men heller ikke denne strategien kan redde filmen fra å svært mediokre inntekter. Etter seks uker har Robert Linklaters drama spilt inn 5,7 millioner dollar i USA. Trolig vil også den ende rundt sju millioner.
IFC er en amerikansk distributør av den aller mest forsiktige skolen og viser med sin lansering av Noah Baumbachs «Frances Ha» at for kvalitetstitler er fremdeles varsomhet en dyd. De har nå hatt komedien med Greta Gerwig på kino i åtte uker, med en topp på 230 kopier.
Den går fremdeles svært godt, med pene og til og med stigende salgjennomsnitt. Til nå har den spilt inn 3,5 millioner. Trolig vil den ende rundt 4,5 millioner.
De tre ulike filmene gir med andre ord få svar på hvilken lanseringsstrategi som gjelder for smalere titler. Det eneste som er sikkert er at publikummet disse filmene henvender seg til går mindre på kino nå enn tidligere, i USA som i Norge.
1 |
Man of Steel | SF Norge |
21007 |
129994 |
2 |
NY Pain & Gain | United International Pictures |
18687 |
18687 |
3 |
Grusomme meg 2 | United International Pictures |
13699 |
25321 |
4 |
Epic – Skogens hemmelige rike | Twentieth Century Fox Norway |
6379 |
94350 |
5 |
After Earth | The Walt Disney Company Nordic |
5178 |
65103 |
6 |
The Hangover Part III | SF Norge |
4493 |
205357 |
7 |
Fast & Furious 6 | United International Pictures |
3510 |
264102 |
8 |
NY The Bling Ring | SF Norge |
3109 |
3302 |
9 |
Den store Gatsby | SF Norge |
2317 |
92524 |
10 |
Scary Movie 5 | Norsk Filmdistribusjon |
1682 |
1682 |
11 |
Pelle Politibil på Sporet | Nordisk Film Distribusjon AS |
1593 |
145390 |
12 |
Ernest og Celestine (norsk tale) | Arthaus |
1397 |
6537 |
13 |
Call Girl | Fidalgo |
1109 |
4983 |
14 |
Safe Haven | Nordisk Film Distribusjon AS |
1008 |
5365 |
15 |
I de beste hjem | Arthaus |
891 |
9888 |
16 |
Jurassic Park (3D) | United International Pictures |
693 |
8553 |
17 |
Croods | Twentieth Century Fox Norway |
625 |
243055 |
18 |
Only God Forgives | Scanbox |
355 |
10350 |
19 |
Karsten og Petra blir bestevenner | SF Norge |
275 |
214403 |
20 |
Amorøse passasjerer | Norsk Filmdistribusjon |
235 |
1381 |