Sommeren har vært den klart beste sesongen i det amerikanske kinomarkedet helt siden Steven Spielbergs «Jaws» (1975) snudde opp ned på hvordan store Hollywood-filmer blir konsumert og distribuert: kjapt, bredt og med massiv markedsføring.

De siste årene har sommeren også begynt å ligne mer og mer på en livbøye for studioene. I perioden mai til september skal de store pengene tjenes inn, mens resten av året mest av alt er et forsøk på å gå i null, eller tape minst mulig.

Første studio ut i år er Disney – som etter at de tok over Marvel-universet for 4 milliarder dollar i 2009 – jobber hardt for å tjene inn investeringen. Fjorårets «The Avengers» var første Marvel-film distribuert av Disney. Den kostet en formue (220 mill dollar), men spilte inn det syvdobbelte på verdensbasis og ga slik en pen gevinst.

Nøyaktig ett år senere lanseres nå Marvel-film nummer 2: «Iron Man 3». Den hadde internasjonal premiere forrige weekend, der den gikk over all forventning (98 000 besøk åpningshelgen i Norge blant annet). Og filmen går – som superheltfilmer flest – enda bedre i USA denne helgen. 175 millioner dollar åpningshelgen er den nest beste premieren noensinne i statene, kun slått av nettopp «The Avengers» (207 mill).

Disney har med andre ord satt standarden for sommeren. Og som i fjor kompletterer de høysesongen med en Pixar-film i juni. Denne gang er også det en oppfølger. «Monsters University» er så nærme man kan komme garantert suksess i Hollywood. Disney har i tillegg en wildcard i form av Gore Verbinskis adaptasjon av western-serien «The Lone Ranger».

Sony – som i fjor reddet sommeren med «The Amazing Spider Man» – har mistet muligheten til å distribuere Marvel-filmene og står således mer utsatt til i årets varmeste måneder. På papiret ser det veldig stygt ut. Nå i slutten av mai kommer sci fi-dramaet «After Earth» som bærer alle tegn på å bli en kalkun: M. Night Shyamalan har regi, handlingen er apokalyptisk og miljøpolitisk, og i tillegg har en norsk skuespiller fått plass på rollelisten (Kristoffer Hivju). Roland Emmerichs påkostete terrordrama «White House Down» har ulempen av å åpne etter den liknende «Olympus Has Fallen» og i et terrortrøtt USA.

Ellers tyner Sony de oppfølgermulighetene de har: «Smurfene 2» og enda verre: «Grown Ups 2» med Adam Sandler og kompani. Dette kan bli skrint.

Universal overrasket alle i fjor med komedien «Ted» som ble en av sommerens største suksesser. I år har de sikrere kort på hånden, om enn ikke med det helt enorme potensialet.

«Fast & Furious 6» tyner bilkjøring og Vin Diesel for mer enn det muligens er verdt. «Despicable Me 2» rir videre på suksessen fra tre år tilbake og skal være grusomt dårlig for å ikke tjene penger. Langt mer usikkert er «Kick-Ass 2» som er en oppfølger til en passe suksessfull Lionsgate-film. To mulige outsidere har studioet i buddycop-filmene «2 Guns» (med Mark Wahlberg og Denzel Washington), samt  «R.I.P.D» (om en politipatrulje bestående av levende døde).

Etter at Michael Bay-filmen «Pain and Gain» floppet i forrige uke, satser Paramount alle kort på J.J. Abrams«Star Trek Into Darkness» nå i mai. De første anmeldelsene tyder på at de sitter på gull. Det er bra, for mulighetene er langt mer usikre for zombiekatastrofefilmen «World War Z» (Marc Forster) som kommer i juni.

Det lukter – ja hva skal man si – litt dødt?

En god konkurrent til Disney om å bli kongen av sommeren er Warner, som i år ikke har noen mørk ridder til å redde dem, men som i stedet satser på en salig blanding. «The Hangover» er en av svært få komedieserier som har gjort internasjonal suksess de siste årene. Nummer tre i rekken vil trolig fortsette trenden med mindre den er helt håpløs. Men mest kommersiell forventning knytter det seg til Supermann-relanseringen «Man of Steel» (Zack Snyder) som kommer i juni.

Mye tyder på at filmen vil konkurrere helt oppe i «Iron Man» og «Star Trek»-klassen. Det store usikkerhetsmomentet for studioet er en av sommerens få originale historier (ikke oppfølger eller adaptasjon) med gedigent budsjett: Guillermo del Toros robot vs aliens-film «Pacific Rim» har muligheten til å bli en vanvittig dyr kalkun, eller starten på en ny og lukrativ franchise for Warner.

Går det til helvete kan de mest sannsynlig trøste seg med oppfølgeren «300: Rise of an Empire» i august. Den kan vanskelig bli dårligere enn originalen som spilte inn vanvittige 450 millioner på verdensbasis i 2007.

 

1

Iron Man 3

The Walt Disney Company Nordic

43337

196184

2

NY Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

41731

53032

3

NY Olympus Has Fallen

Nordisk Film Distribusjon AS

7038

7088

4

Croods

Twentieth Century Fox Norway

5955

208445

5

Oblivion

United International Pictures

4631

91164

6

Spring Breakers

SF Norge

2557

27436

7

The Place Beyond the Pines

Scanbox

1792

35746

8

Tony 10

Uavhengig distribusjon

1593

13578

9

Sang for Marion

Scanbox

1148

10439

10

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

993

204772

11

Rive-Rolf

The Walt Disney Company Nordic

807

228626

12

Mama

United International Pictures

775

23031

13

Rebell

Arthaus

686

4853

14

Oz: The Great and Powerful

The Walt Disney Company Nordic

675

76236

15

Pitch Perfect

United International Pictures

609

21568

16

Warm Bodies

Nordisk Film Distribusjon AS

593

17871

17

Stories We Tell

Arthaus

485

12692

18

Den lidenskapelige fiolinisten

Tour de Force

474

2648

19

Jag etter vind

Norsk Filmdistribusjon

466

31841

20

Shootout At Wadala

Bollywood

455

455