Det er blåmandag for Harald Zwart og «The Mortal Instruments». Etter en uke der anmelderslaktene kom på rekke og rad, var det i helgen publikums tur til å si sin mening via kjøpelyst og interesse. Den var lav.

Drøyt ni millioner dollar i åpningshelgen fremstår brutalt. Det er den 63. dårligste premiereweekenden i USA så langt i år, og den 74. dårligste målt i åpningsgjennomsnitt. Hittil i år har 94 filmer åpnet i wide release (600 saler eller mer).

«The Mortal Instruments» skraper med andre ord bunnen. I et historisk perspektiv er statistikken heller ikke lystig for fantasydramaet. Filmen er på 1702. plass på listen over tidenes åpningshelger, og salgjennomsnittet er helt nede på 2932. plass.

Der nede på «all time high»-listen har Zwarts nye film selskap med storheter som «Nanny McPhee Returns» (2010), den norskinfluerte «The Thing» (2011) og «The Three Musketeers» (2011). Sistnevnte film er produsert av samme selskap som «The Mortal Instruments»: tyske Constantin Film, et selskap som stadig forsøker seg på det amerikanske kinomarkedet med relativt rimelige filmer med bred appell.

Iblant treffer firmaet blink som med «Resident Evil»-serien. Andre ganger bommer de stygt som med «Skinwalkers» (2007).

Som effektpreget fantasyfilm, er budsjettet til «The Mortal Instruments» lavt. 60 millioner dollar er betraktelig lavere enn «The Hunger Games» (78 mill dollar) – en annen rimelig fantasyfilm basert på en populær bokserie, som også er produsert utenfor Hollywood. Men der slutter likhetene.

Sistnevnte endte til slutt opp med å spille inn 400 millioner i USA og nesten 700 millioner dollar på verdensbasis. «The Mortal Instruments» vil neppe runde 30 millioner i USA, og vil trolig slite med 100 millioner på verdensbasis. Det er ikke nok til å betale alle regningene for produksjonsselskapet, som like fullt allerede er i gang med oppfølgeren.

Er den nye filmserien i ferd med å bli selvpåført dødelig instrument for investorene?

Man skulle kanskje tro at norske kinogjengere ville gi «The Mortal Instruments» en bedre velkomst, all den tid regissøren er norsk, og Zwarts filmer alltid har gjort det relativt skarpt i Norge. Men 11 600 publikummere betyr at interessen ikke var betraktelig større i regissørens hjemland enn i USA.

Nå var det riktignok en brutal kinohelg, mye grunnet supervær i hele Sør-Norge.

«Mormor og de åtte ungene» falt for eksempel med hele 64 prosent fra forrige helg. «Elysium» falt 68 prosent. Det totale besøket denne helgen var omtrent halvparten av forrige helgs.

Vi var visst ikke helt lei av all solen fra tidligere i sommer.

Den norske kinolista:

1

Mormor og de åtte ungene

Nordisk Film Distribusjon AS

17817

84693

2

NY Kick-Ass 2

United International Pictures

12879

12897

3

NY Skyggejegerne: Demonenes by

SF Norge

11681

11681

4

The Conjuring

SF Norge

9712

30216

5

Elysium

United International Pictures

8458

48674

6

Monsteruniversitetet

The Walt Disney Company Nordic

6274 (3021)

156083 (88938)

7

Percy Jackson: Monsterhavet

Twentieth Century Fox Norway

5490 (4057)

30884 (24108)

8

Grown Ups 2

United International Pictures

3895

43123

9

Grusomme meg 2

United International Pictures

2774 (947)

251781 (140375)

10

Kyss meg for faen i helvete

Norsk Filmdistribusjon

2234

32386

11

RED 2

Nordisk Film Distribusjon AS

1505

20392

12

The Heat

Twentieth Century Fox Norway

1492

49158

13

Pacific Rim

SF Norge

1482 (1042)

70994 (48079)

14

World War Z

United International Pictures

1478 (630)

183038 (100198)

15

Blue Jasmine

Scanbox

1466

22405

16

Now You See Me

Nordisk Film Distribusjon AS

1329

48245

17

Pornopung

Norsk Filmdistribusjon

1063

59136

18

NY Frances Ha

Arthaus

964

1541

19

The Wolverine

Twentieth Century Fox Norway

798 (424)

105400 (65300)

20

Jeg er din

SF Norge

708

7055