Da «Politiskolen 6» gikk opp på kino i 1989 var besøkstallene nedslående for åpningshelgen. Kun fire millioner dollar, og under halvparten av originalens omsetning fem år tidligere.

Filmen ble tatt av plakaten etter noen få uker, og endte med en totalinnspilling som var bare en brøkdel av den første og mest suksessrike filmen i serien. Det ble også slutten på filmserien, selv om det ble gjort et forsøk på å gjenoppliving i 1994 med «Politiskolen 7».

Den totalhavarerte.

Sånn var det altså i gamle dager: En suksessfilm ble forsøkt melket igjen og igjen med de samme stadig mer utslitte rollefigurene, slappere og slappere manus og lavere og lavere budsjetter. Omsetningen gikk også stadig nedover.

Da jeg vokste opp ble oppfølgere ofte regnet som komisk dårlige. De var stadig mer desperate forsøk fra Hollywood på å skvise ut mest mulig penger av det som i utgangspunktet var en ok idé.

Slik er det ikke lenger. Ja egentlig er det mest av alt motsatt. Hollywood har blitt fullstendig avhengig av filmserier som del av forretningsmodellen sin.

Over halvparten av den årlige totale kinoomsetningen kommer fra oppfølgerfilmer. Derfor kan heller ikke Hollywood lenger ta seg råd til å skvise ut originalideene i en stadig mer tynn suppe. De må tilføre nye, frisk, dyre og spektakulære ingredienser til gryta.

Denne helgen hadde «Fast & Furious 6» premiere og i motsetning til «Politiskolen 6» knuste den alle tidligere rekorder for filmserien. Åpningshelgen på nesten 100 millioner dollar i USA var nesten 15 prosent bedre enn «Fast Five».

I Norge var det nesten en dobling i besøk fra forrige film (og det i en solrik sommerhelg på Østlandet).

Budsjettet for filmen er da også 25 prosent høyere. Men kanskje mest symptomatisk, er at kritikkene er bedre for den sjette filmen i serien, enn for den første.

Actionscene er mer vanvittige, samt at rollefigurene og relasjonene mer komplekse. Universal vil til gjengjeld tjene mer penger på den sjette filmen i serien, enn de tre første til sammen.

Ellers i USA satte «Kon-Tiki» helgeomsetningsrekord for en norsk film på amerikanske kinoer. 167 000 dollar fra fredag til søndag er i overkant av 40 000 dollar bedre enn den forrige rekorden, oppnådd av «Hodejegerne» den nøyaktig samme helgen (Memorial Day Weekend) i fjor.

Men salgjennomsnittet for balsadramaet var svakere enn for Tyldums thriller. «Kon-Tiki» er nå ute i 64 saler, mens «Hodejegerne» på det tilsvarende tidspunktet ble vist på 45 lerreter. Den gode nyheten for produsentene av «Kon-Tiki» er at filmen nå omtrent garantert vil bli den mest sette norske filmen i USA noensinne.

Den dårlige nyheten er at den bare vil lirke seg over rekorden til «Hodejegerne» på 1,2 millioner dollar.

Det vil i så fall være svært skuffende for en film som det i utgangspunktet var knyttet langt større besøkstallforventninger til.

Den norske kinolista:

1

NY Fast & Furious 6

United International Pictures

92038

117071

2

Den store Gatsby

SF Norge

14929

31713

3

Iron Man 3

The Walt Disney Company Nordic

5309

277763

4

Pelle Politibil på Sporet

Nordisk Film Distribusjon AS

5001

121995

5

Star Trek Into Darkness

United International Pictures

4809

56152

6

Croods

Twentieth Century Fox Norway

1823

228768

7

Olympus Has Fallen

Nordisk Film Distribusjon AS

1472

29216

8

The Big Wedding

Nordisk Film Distribusjon AS

986

11480

9

Oblivion

United International Pictures

917

102683

10

NY To the Wonder

Nordisk Film Distribusjon AS

514

766

11

Spring Breakers

SF Norge

433

34351

12

The Place Beyond the Pines

Scanbox

344

41215

13

Pitch Perfect

United International Pictures

305

23851

14

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

284

210303

15

Oz: The Great and Powerful

The Walt Disney Company Nordic

241

78591

16

Rive-Rolf

The Walt Disney Company Nordic

216

230735

17

Jag etter vind

Norsk Filmdistribusjon

133

32990

18

Rebell

Arthaus

130

6729

19

Victoria

SF Norge

97

87727

20

Stories We Tell

Arthaus

80

14091