Billettkontrollen: Det er blitt satt mange rekorder på kino i 2016, men ikke alle piler peker oppover
- «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen.
- Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.
SOM BILLETTKONTROLLEN SPÅDDE i begynnelsen av desember er tremillionersgrensen for besøk på norske filmer brutt, for første gang siden 1975.
I tillegg er det totale antallet løste kinobilletter høyere i år enn på over 30 år.
Det er også lenge siden tre norske filmer troner på toppen av besøksstatistikken. Totalt ble det omsatt kinobilletter for rekordhøye 1,37 milliarder i 2016, en økning på drøyt 11 prosent fra året før.
MEN IKKE ALLE piler peker oppover. 2016 var det verste året for filmer i tre dimensjoner siden 2010 da teknologien var helt fersk og bare 15 titler var i 3d (i 2016 var antallet 40). Kun drøyt en av ti kinobilletter ble løst til en 3d-film i 2016, mot en av fire i rekordåret 2011.
Mange i Hollywood spådde i sin tid at 3d etter hvert ville bli gjengs standard for de fleste filmer. 2016 slår ettertrykkelig fast at disse profetiene bommet stygt. Selv for filmer som profilerer seg stort som produksjoner man helst bør nyte i tre dimensjoner, er andelen solgte billetter med egne briller, nedadgående.
Det er verdt å merke seg at kun én av seks besøk på «Oppdrag Dory» er til 3d-versjonen. For «Istid: På kollisjonskurs» er tilsvarende tall én av fire. Barnefamilier, som skulle være en av 3d-filmenes bærebjelker, vender med andre ord polaroidbrillene ryggen.
JULEN HAR ETABLERT SEG som en viktig kinotid i Norge med omtrent dobbelt så høyt besøk som normalt. Årets mest publikumsvennlige titler gjorde det omtrent som forventet.
«Dyrene i Hakkebakkeskogen» rundet 200 000 i løpet av romjulen, og klarer trolig så vidt å krabbe seg over 400 000-grensen til slutt.
«Passengers» har fått til dels hard medfart fra kritikerne, men redder seg (58 000 besøk) på store skuespillernavn og norsk nysgjerrighet for hva Morten Tyldum makter med 120 millioner dollar mellom hendene.
Også «Min pappa Toni Erdmann» gjør det godt. Drøyt 7000 besøk i løpet av romjulen betyr at Arthaus har lov å håpe på 40 000 totalt.
DET ER LIKE FULLT påfallende å se at antallet premieretitler i julen er lavere enn tidligere år, og at de smale distributørene muligens har tatt konsekvensen av at konkurransen fra de mest kommersielle titlene er brutal.
I fjor var det en håndfull arthousetitler på julemenyen. I år er det kun to. Den andre tittelen, «Agnus Dei», fikk drøyt 2000 besøk og ender trolig på drøyt 7000 titler.
Kinoene, særlig utenfor hovedstaden, henvender seg først og fremst til barnefamiliene i julen. Slik støter de trolig fra seg et stort potensielt publikum, som sjeldent går på kino, men som vil ha kvalitet når de først gjør det.
Dette er årets mest besøkte filmer:
1. «Kongens nei» (23.09.2016): 713.276
2. «Snekker Andersen og Julenissen» (11.11.2016): 496.760
3. «Børning 2» (12.10.2016): 438.137
4. «Et helt halvt år» (03.06.2016): 407.747
5. «Istid: På Kollisjonskurs» (15.07.2016): 383.509
6. «Deadpool» (12.02.2016): 312.970
7. «Rogue One: A Star Wars Story» (14.12.2016): 312.344
8. «Bridget Jones’s Baby: Alle gode ting er tre» (16.09.2016): 299.251
9. «Suicide Squad» (05.08.2016): 296.065
10. «Kjæledyrenes hemmelige liv» (24.06.2016): 291.385
11. «Jungelboken» (15.04.2016): 281.720
12. «Birkebeinerne» (12.02.2016): 271.374
13. «Fabeldyr og hvor de er å finne» (16.11.2016): 258.929
14. «The Revenant» (22.01.2016): 238.188
15. «Jason Bourne» (29.07.2016): 234.589
16. «Oppdrag Dory» (26.08.2016): 233.493
17. «Alvin og gjengen: I farta» (19.02.2016): 229.959
18. «Zootropolis» (26.02.2016): 228.273
19. «Batman v Superman: Dawn of Justice» (23.03.2016): 223.126
20. «Dyrene i Hakkebakkeskogen» (25.12.2016) 223.087
Tidligere i denne spalten:
- Kinomarkedets pleietrengende fosterbarn
- Myter om våren, Trier-krise i Bergen og kinobransjens svar på vinyl-boomen
- Brutalt møte med det amerikanske kinomarkedet for «Bølgen»
- Utmerkete «Spotlight» kan bli den minst sette Oscar-vinneren siden 2009
- Kommersielt er årets kinopåske en gedigen skuffelse
- Denne ekle lille gutten har gjort noe riktig i Norge. Men hva?
- Billettkontrollens råd til norske filmprodusenter som vil tjene penger: Ikke sett filmen til Oslo og ikke ha med kultureliten
- Nordmenn er ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan
- Denne filmen er sett av flere i knøttlille Lyngdal enn i Norges nest største by
- Hva har skjedd med Coen-brødrene i Norge?
- Er kommunale kinoer flinkere med smale filmer?
- Hvilken skjebne venter Cannes-filmene?
- Det mest slående med besøkstallene på kino, er ikke at de er bedre enn på lenge
- Selv stjerner som blir anklaget for å være drittsekker har en tendens til å komme tilbake
- Annenhver kinogjenger så «Et helt, halvt år». Hvem blir den første norske produsenten som knekker chick lit-koden?
- Bare 550 så «Alt det vakre»
- Billettkontrollens halvårsoppsummering: Disse filmene har gjort det bedre og verre enn forventet
- Storsatsingen «Løvekvinnen» skuffer på kino. Burde den heller vært tv-serie?
- «Cave»-regissøren er en slags norsk Steven Soderbergh. Her er tre tips for å gi ham større publikum
- Først neste helg kan norske kinosjefer puste lettet ut
- «Kongens nei» kan bli den nest mest sette norske filmen siden 2003
- Kraftig nedur for «Kongens nei»
- I en globalisert verden blir norsk filmsmak stadig mer regional
- «Børning 2» og «Kongens nei» er kjempesuksesser, men illustrerer et problem i kino-Oslo
- Det finnes kanskje et uutnyttet arthouse-potensiale blant de unge
- Med «Supervention» gikk skifilmen fra Youtube til mainstreamkinoene
- Den store kinodagen er både en folkefest og en fallitterklæring
- «Snekker Andersen» kan nå 300 000. Blir det neste en helaftens film basert på «Musevisa»?
- Vi må snakke om Bergen
- Bare fire av de mest sette filmene i Norge er på topp 10 i USA
- Norsk film har større appell jo dypere inn i dalførene du kommer
- Julefilmer for barn er noe av det mest lukrative en filmprodusent kan drive med
- Lanseringseksperimentet til «Hakkebakkeskogen» frister neppe til gjentakelse