Billettkontrollen: «Børning 2» og «Kongens nei» er kjempesuksesser, men illustrerer et problem i kino-Oslo
- «Billettkontrollen» er Filter Film og TVs ukentlige analyse av kinomarkedet i Norge, signert medieviter og filmkritiker Ulrik Eriksen. Spalten publiseres med støtte fra stiftelsen Fritt ord.
- Ønsker du å få «Billettkontrollen» som mail hver uke kan du melde deg på her.
UNNA VEI, HER kommer årets raskeste norske blockbuster! Og da snakker jeg ikke nødvendigvis om tempoet på de mange kjappe kjøretøyene i «Børning 2», men om besøkskurven.
Dette er en type film som brenner intenst og ebber ut raskt på kino. Såpass hurtig stilner trolig besøket, at produsenten og distributøren har valgt å ha premiere to dager tidligere, for slik få mest mulig besøk ut av premierehelgen.
Det har vært en gedigen suksess. Etter fem dager på kino, har allerede «Børning 2» nådd 200 000 publikummere. 117 000 av dem i helgen.
Weekendtallene er omtrent de samme som for «Kongens nei».
SLIK ER LANSERINGEN av «Børning 2» og «Kongens nei» interessante å sammenlikne. Sistnevnte er på god vei mot 700 000 besøk, etter å ha falt langt raskere på kino enn man kunne forvente for en film som i stor grad henvender seg til et voksent publikum.
Betyr det at Hallvard Bræins bilfilm kan nærme seg tilsvarende tall? Nei. Både fordi den er en ren sjangerfilm (som alltid har raskt fallende kurver), og fordi den er en oppfølger med et voldsomt lanseringsapparat i ryggen.
Til tross for at åpingstallene er nesten dobbelt så høye som for originalfilmen (som endte på 400 000 besøk), vil «Børning 2» trolig ende på halv million publikummere totalt.
DEN MASSIVE NASJONALE lanseringen av «Børning 2» åpenbarer seg hvis man ser nærmere på tallene.
Filmen rundet 1000 besøkende på hele 38 kinoer, landet over. Det er ni flere kinoer enn «Kongens nei», og én flere enn fjorårets kinohit «Bølgen».
Spredningen tyder selvsagt på at «Børning 2» har et stort publikum utenfor Oslo, men også at de har hatt en kraft i lanseringsarbeidet som virkelig har fått ut distriktspotensialet. Kun 6 prosent av totalbesøket er fra hovedstaden. Gjennomsnittet på alle filmer er på drøyt 20 prosent.
«Børning 2» har også fått svært godt utbytte av diverse førpremierer og spesialvisninger, ikke minst i Trondheim, der besøket fra onsdag til fredag var høyest i landet. Selv på knøttsmå kinoer (som i Rana) er snittallene på over 200 per forestilling.
PREMIEREN PÅ «Børning 2» illustrerer også hvordan suksessen til kommersielle norske filmer fører til akutt knapphet på saler.
Da Andrea Arnolds nye mesterverk «American Honey» hadde premiere i helgen, ble den avspist med 6 forestillinger, tre av dem på den nest minste salen på Saga.
Det har vært stappfulle saler og besøket endte på nærmere 500 totalt i Oslo. Men det er like fullt en tragedie at filmen ikke har fått mer boltreplass i Oslo der den potensielle interessen for Arnolds nye film åpenbart er langt større.
Tidligere i denne spalten:
- Kinomarkedets pleietrengende fosterbarn
- Myter om våren, Trier-krise i Bergen og kinobransjens svar på vinyl-boomen
- Brutalt møte med det amerikanske kinomarkedet for «Bølgen»
- Utmerkete «Spotlight» kan bli den minst sette Oscar-vinneren siden 2009
- Kommersielt er årets kinopåske en gedigen skuffelse
- Denne ekle lille gutten har gjort noe riktig i Norge. Men hva?
- Billettkontrollens råd til norske filmprodusenter som vil tjene penger: Ikke sett filmen til Oslo og ikke ha med kultureliten
- Nordmenn er ikke spesielt opptatt av skjebnene til to små fyrer fra Kurdistan
- Denne filmen er sett av flere i knøttlille Lyngdal enn i Norges nest største by
- Hva har skjedd med Coen-brødrene i Norge?
- Er kommunale kinoer flinkere med smale filmer?
- Hvilken skjebne venter Cannes-filmene?
- Det mest slående med besøkstallene på kino, er ikke at de er bedre enn på lenge
- Selv stjerner som blir anklaget for å være drittsekker har en tendens til å komme tilbake
- Annenhver kinogjenger så «Et helt, halvt år». Hvem blir den første norske produsenten som knekker chick lit-koden?
- Bare 550 så «Alt det vakre»
- Billettkontrollens halvårsoppsummering: Disse filmene har gjort det bedre og verre enn forventet
- Storsatsingen «Løvekvinnen» skuffer på kino. Burde den heller vært tv-serie?
- «Cave»-regissøren er en slags norsk Steven Soderbergh. Her er tre tips for å gi ham større publikum
- Først neste helg kan norske kinosjefer puste lettet ut
- «Kongens nei» kan bli den nest mest sette norske filmen siden 2003
- Kraftig nedur for «Kongens nei»
- I en globalisert verden blir norsk filmsmak stadig mer regional