Som nevnt – i den første utgaven av Billettkontrollen – kan man i hobbystatistisk forstand enkelt sammenlikne besøkstallene mellom USA og Norge. Antallet besøkende her til lands er totalt på ett år (drøyt ti millioner), og minner om den totale årlige omsetningen i USA (drøyt ti milliarder dollar). Slik vil 100 000 publikummere på en tittel på norske kinoer, være ekvivalent til 100 millioner innspilte dollar på amerikanske lerreter.

Hvordan kan en slik sammenlikning mellom kinobesøket i USA og Norge si noe om forskjellen i filmsmak? Er det noen tydelige forskjeller i kvalitetspreferanser mellom de to nasjoner? Her i Europa har vi en tendens til å le av amerikaneres smak, men er vår noe særlig bedre?

La oss se på noen av vinterens kvalitetstitler. Steven Spielbergs «Lincoln» er et seriøst, og usedvanlig vellykket portrett av den amerikanske borgerkrigspresidenten. I USA har det to og en halv timers lange dramaet til nå omsatt for 180 millioner dollar. I Norge har filmen så langt totalt 65 000 besøkende. Selv om det ukentlige besøket holder seg godt etter seks uker på kino, vil filmen neppe runde 80 000. Godt under halvveis så bra som i USA, med andre ord.

Kathryn Bigelows utmerkete politiske thriller «Zero Dark Thirty» er sett av 23 000 i Norge, mens den i USA er i ferd med å runde 95 millioner dollar. Fire ganger så populær. Årets oscarvinner for beste film «Argo» er på sin side nesten syv ganger så populær blant amerikanere.

Den eneste av vinterens virkelig gode filmer som har gått bedre i Norge enn i USA, er Michael Hanekes oscarvinner «Amour», som har lokket vanvittige 65 000 nordmenn til kinosalene, mens den har omsatt for drøyt seks millioner i USA.

Hva så med titlene vi gjerne smiler av og tenker at disse amerikanerne er jammen meg banale? Hvordan er forholdet mellom USA og Norge der?

«A Good Day to Die Hard» har til nå spilt inn 63 millioner i USA og følgelig er Bruce Willis-filmen en fallitt på den andre siden av Atlanteren. Men på norske kinoer går actionkomedien så det griner. 156 000 har løst billett til nå. Det går mot rundt 175 000 totalt, nesten tre ganger så populær som i USA.

«Parker» er blitt slaktet både av norsk og amerikansk presse, men i Norge er filmen på god vei mot 25 000 besøk. I USA stoppet det på 17 millioner. Det er litt tidlig å si hvordan det går med Schwarzenegger-filmen «The Last Stand» i Norge. Men helgens åpning på nesten 8000 var betraktelig bedre enn de seks millioner dollar filmen spilte inn første helgen i USA.

Her har jeg samlet tallene til noen titler. Den samlete differansen i besøk utgjør det jeg kaller smakskoeffisienten. Den er på 251 prosent. Følgelig er amerikanernes smak to og en halv ganger bedre enn den norske.

 

Ukas norske kinotall: