Filmer som gir seg ut for å være noe annet enn det de er, lever kort og farlig på kino. Harmony Korines «Spring Breakers» hadde premiere i over 1000 saler i USA før påske, markedsført som en lettfordøyelig ungdomsfilm hvor barnestjernene Selena Gomez og Vanessa Hudgens er bevæpnet med pistoler og neonfargede bikinier.

Den spilte inn respektable fem millioner dollar første helg.

I virkeligheten er Spring Breakers en trojansk hest: en ambisiøs og kompleks kunstfilm, med en syklisk fortellerstruktur og et lite tilfredsstillende plot i klassisk forstand. En av årets beste amerikanske filmer ga seg ut for å være en av årets dummeste. Slikt blir det brutale besøksfall av.

Ungdommer i tusentall har gått slukøret ut av kinosalene, mens de klødde seg i hodet og lurte på hva de hadde sett. Etter fire helger har den allerede utspilt sin rolle på amerikanske kinoer. For produsentene er det uansett en suksess. 14 millioner dollar totalt for en smal kunstfilm er usedvanlig gode tall, og tidenes suksess for den kompromissløse regissøren Harmony Korine.

Da «Spring Breakers» denne helgen hadde norsk premiere, valgte SF samme taktikk: Bruk bildene av bevæpnete ungpiker i bikini for hva det er verdt, sats på en bred lansering på de 15 største kinoene i landet, og håp på det beste. Resultatet er omtrent som i USA.

6700 første helg er pene tall for en regissør som tidligere ikke har hatt en eneste film i norsk distribusjon fordi de har vært altfor sære. Men bak tallene skjuler det seg den samme utviklingen som i USA: dramatisk besøksfall. Bortsett fra i Oslo, hvor Korine har et navn og der mange trolig gikk for å se hans film og ikke en fjollete ungdomsfilm, er fallet fra fredag til søndag betydelig.

I Haugesund løste for eksempel 100 kinogjengere billett på fredag. På søndag hadde tallet sunket til 40. I Bergen ramlet det fra 390 fredag, til 213 søndag. Trolig vil den raske nedadgående utviklingen fortsette. Vær ikke overasket om «Spring Breakers» er tatt av plakaten i flere norske byer allerede til helgen. 15 000 totalt bør derfor være et realistisk mål.

«The Place Beyond the Pines» holder seg overraskende bra i sin andre helg, særlig i Oslo, hvor den har et utmerket snittbesøk.

Ellers er «Stories We Tell» i ferd med å bli den «sleeper-hiten» som Arthaus kunne håpet på. Omtrent ingen fall i publikumstall, og godt besøk i de tre største byene. Men dokumentaren har ennå ikke funnet et publikum i resten av landet. Forhåpentligvis får den ennå litt tid til å nå frem på de mindre kinoene.

Olivier Assayas’ glimrende drama «Etter revolusjonen» slet derimot voldsomt med å nå frem til noen som helst etter merkelig lunkne kritikker. Kun drøyt 400 besøk første helg viser at franske filmer bør ha Provence i tittelen eller Binoche og Depardieu på rollelisten for å vinne nordmenns gunst.

Helgens topplassering gikk ikke overraskende til den postapokalyptiske Tom Cruise-filmen «Oblivion». Som med mange påkostete filmer med tvilsomme filmatiske kvaliteter de siste par årene, velger Hollywood å lansere filmen først utenfor USA for å forhåpentligvis skape noen positive nyheter og interesse for filmen før den amerikanske premieren.

Så gjenstår det å se hvorvidt amerikanerne kan hamle opp med 30 000 besøk i Norge. Det vil i så fall bety rundt 30 millioner dollar neste helg.

Den norske kinolista:

1

NY Oblivion

United International Pictures

30714

31164

2

Croods

Twentieth Century Fox Norway

20499

167033

3

NY Spring Breakers

SF Norge

6708

7166

4

NY Warm Bodies

Nordisk Film Distribusjon AS

5790

7297

5

The Place Beyond the Pines

Scanbox

5625

20424

6

G.I. Joe: Retaliation

United International Pictures

3878

59046

7

Karsten og Petra blir bestevenner

SF Norge

3872

194173

8

Mama

United International Pictures

3583

14855

9

NY Dark Skies

Scanbox

2914

2914

10

Oz: The Great and Powerful

The Walt Disney Company Nordic

2337

70855

11

Rive-Rolf

The Walt Disney Company Nordic

1684

223663

12

The Host

Norsk Filmdistribusjon

1679

24519

13

Jag etter vind

Norsk Filmdistribusjon

1579

26946

14

Jack the Giant Slayer

SF Norge

1477

35110

15

Pitch Perfect

United International Pictures

1355

17556

16

NY Dypet

Europafilm

1251

1427

17

Victoria

SF Norge

1109

82102

18

Stories We Tell

Arthaus

1027

9523

19

Identity Thief

United International Pictures

871

34856

20

Eventyrland

ActionFilm

812

12623