Filmer som gir seg ut for å være noe annet enn det de er, lever kort og farlig på kino. Harmony Korines «Spring Breakers» hadde premiere i over 1000 saler i USA før påske, markedsført som en lettfordøyelig ungdomsfilm hvor barnestjernene Selena Gomez og Vanessa Hudgens er bevæpnet med pistoler og neonfargede bikinier.
Den spilte inn respektable fem millioner dollar første helg.
I virkeligheten er Spring Breakers en trojansk hest: en ambisiøs og kompleks kunstfilm, med en syklisk fortellerstruktur og et lite tilfredsstillende plot i klassisk forstand. En av årets beste amerikanske filmer ga seg ut for å være en av årets dummeste. Slikt blir det brutale besøksfall av.
Ungdommer i tusentall har gått slukøret ut av kinosalene, mens de klødde seg i hodet og lurte på hva de hadde sett. Etter fire helger har den allerede utspilt sin rolle på amerikanske kinoer. For produsentene er det uansett en suksess. 14 millioner dollar totalt for en smal kunstfilm er usedvanlig gode tall, og tidenes suksess for den kompromissløse regissøren Harmony Korine.
Da «Spring Breakers» denne helgen hadde norsk premiere, valgte SF samme taktikk: Bruk bildene av bevæpnete ungpiker i bikini for hva det er verdt, sats på en bred lansering på de 15 største kinoene i landet, og håp på det beste. Resultatet er omtrent som i USA.
6700 første helg er pene tall for en regissør som tidligere ikke har hatt en eneste film i norsk distribusjon fordi de har vært altfor sære. Men bak tallene skjuler det seg den samme utviklingen som i USA: dramatisk besøksfall. Bortsett fra i Oslo, hvor Korine har et navn og der mange trolig gikk for å se hans film og ikke en fjollete ungdomsfilm, er fallet fra fredag til søndag betydelig.
I Haugesund løste for eksempel 100 kinogjengere billett på fredag. På søndag hadde tallet sunket til 40. I Bergen ramlet det fra 390 fredag, til 213 søndag. Trolig vil den raske nedadgående utviklingen fortsette. Vær ikke overasket om «Spring Breakers» er tatt av plakaten i flere norske byer allerede til helgen. 15 000 totalt bør derfor være et realistisk mål.
«The Place Beyond the Pines» holder seg overraskende bra i sin andre helg, særlig i Oslo, hvor den har et utmerket snittbesøk.
Ellers er «Stories We Tell» i ferd med å bli den «sleeper-hiten» som Arthaus kunne håpet på. Omtrent ingen fall i publikumstall, og godt besøk i de tre største byene. Men dokumentaren har ennå ikke funnet et publikum i resten av landet. Forhåpentligvis får den ennå litt tid til å nå frem på de mindre kinoene.
Olivier Assayas’ glimrende drama «Etter revolusjonen» slet derimot voldsomt med å nå frem til noen som helst etter merkelig lunkne kritikker. Kun drøyt 400 besøk første helg viser at franske filmer bør ha Provence i tittelen eller Binoche og Depardieu på rollelisten for å vinne nordmenns gunst.
Helgens topplassering gikk ikke overraskende til den postapokalyptiske Tom Cruise-filmen «Oblivion». Som med mange påkostete filmer med tvilsomme filmatiske kvaliteter de siste par årene, velger Hollywood å lansere filmen først utenfor USA for å forhåpentligvis skape noen positive nyheter og interesse for filmen før den amerikanske premieren.
Så gjenstår det å se hvorvidt amerikanerne kan hamle opp med 30 000 besøk i Norge. Det vil i så fall bety rundt 30 millioner dollar neste helg.
Den norske kinolista:
1 |
NY Oblivion |
United International Pictures |
30714 |
31164 |
2 |
Croods |
Twentieth Century Fox Norway |
20499 |
167033 |
3 |
NY Spring Breakers |
SF Norge |
6708 |
7166 |
4 |
NY Warm Bodies |
Nordisk Film Distribusjon AS |
5790 |
7297 |
5 |
The Place Beyond the Pines |
Scanbox |
5625 |
20424 |
6 |
G.I. Joe: Retaliation |
United International Pictures |
3878 |
59046 |
7 |
Karsten og Petra blir bestevenner |
SF Norge |
3872 |
194173 |
8 |
Mama |
United International Pictures |
3583 |
14855 |
9 |
NY Dark Skies |
Scanbox |
2914 |
2914 |
10 |
Oz: The Great and Powerful |
The Walt Disney Company Nordic |
2337 |
70855 |
11 |
Rive-Rolf |
The Walt Disney Company Nordic |
1684 |
223663 |
12 |
The Host |
Norsk Filmdistribusjon |
1679 |
24519 |
13 |
Jag etter vind |
Norsk Filmdistribusjon |
1579 |
26946 |
14 |
Jack the Giant Slayer |
SF Norge |
1477 |
35110 |
15 |
Pitch Perfect |
United International Pictures |
1355 |
17556 |
16 |
NY Dypet |
Europafilm |
1251 |
1427 |
17 |
Victoria |
SF Norge |
1109 |
82102 |
18 |
Stories We Tell |
Arthaus |
1027 |
9523 |
19 |
Identity Thief |
United International Pictures |
871 |
34856 |
20 |
Eventyrland |
ActionFilm |
812 |
12623 |