1,3 milliarder kroner. Det er det smått vanvittige beløpet Tommy Wirkolas «Hansel and Gretel: Witch Hunters» har spilt inn siden utgivelsen januar i fjor.

Ikke minst har filmen tjent inn gode summer utenfor USA – blant annet toppet den i Russland foran Quentin Tarantinos «Django Unchained» da filmene ble gitt ut samtidig der.

I fjor ble det kjent at Paramount ønsket seg en oppfølger, og nå tyder alt på at prosjektet er på skinner. Men det er foreløpig usikkert om Wirkola skal regissere.

Det var under bransjearrangementet CineEurope i Barcelona i går at Paramounts representant Edward Ryan fortalte at de nå har fastsatt at oppfølgeren skal komme i 2016, melder The Hollywood Reporter.

Wirkola hadde ferdigskrevet manusutkastet for en god stund siden, og Paramount er åpenbart så tilfredse med arbeidet at de nå tør å love at prosjektet faktisk blir noe av.

– Jeg så at den offentliggjøringen kom nå, men vi har ikke spikret noen avtale, booket innspillingstider eller noe sånt. Men jeg er glad for at de tydeligvis er fornøyde med manuset, sier Wirkola til Filter.

– Betyr det at du er bekymret for at Paramount gir prosjektet til noen andre?

– Nei, absolutt ikke. Avtalen var opprinnelig at jeg skulle gjøre oppfølgeren hvis den ble noe av. Men alt må klaffe, jeg har to-tre andre baller i lufta, og skuespillerne jobber jo med store franchiser ved siden av, sier regissøren, som ikke kan si stort om «Hansel and Gretel 2»-manuset annet enn at hovedkarakterene muligens kommer til å støte på en annen type heksekraft – nemlig voodoo.

Blant de andre prosjektene Wirkola nå jobber med er «What Happened to Monday?», der svenske Noomi Rapace spiller hovedrollene som sju ulike søstre.

Prometheus

– Et utrolig bra manus, med et fantastisk konsept. Jeg har lenge vært på utkikk etter noe «annerledes» enn det jeg vanligvis gjør, og «What Happened to Monday» er akkurat det, fortalte Wirkola til Filter i fjor.

Den futuristiske thrilleren handler om en kvinne som føder sjulinger, og som bestemmer seg for å beholde alle barna og skjule dem. Alle får navn etter en ukedag (derav tittelen), og for at disse ikke skal bli tatt av blodtørstige agenter eller andre myndighetspersoner utvikler moren et komplekst system der kun ett av barna får være ute av gangen og alle til enhver tid må informere de andre om hva han gjør.

Etter flere år kommer imidlertid myndighetene på sporet av sjulingene, og hovedperson Torsdag blir nødt til å finne hvem som har lekket hemmeligheten om dem til myndighetene før det er for seint.