En av forutsetningene for at Norsk filminstitutt skulle bla opp 16 millioner kroner til den planlagte filmatiseringen av Lars Saabye Christensens gjennombruddsroman «Beatles», var at produsenten inngikk en avtale om bruk av gruppas musikk.

Det har ennå ikke skjedd, skriver Dagens Næringsliv i dag. Dermed mener avisa at det kan spøke for filmen, selv om produsent Jørgen Storm Rosenberg tilsynelatende uttaler seg med hvilepuls:

– Jeg kan ikke si at vi har inngått avtale om å bruke originalmusikken til Beatles. Men vi jobber med det nå, og jeg ser positivt på saken, sier Rosenberg til DN.

Han forteller at innspillingen vil gå som planlagt, og at musikk vil bli lagt på etterpå. Innspillingen skulle egentlig begynt i august i fjor, med premiere i september i år – men innspillingsstart er nå skjøvet fram til sommeren, med planlagt premiere våren 2014.

Om en avtale med rettighetshaverne til den originale Beatles-musikken kan inngås, vel å vite. Ifølge avdelingsdirektør Ivar Køhn i NFI var nettopp dette en viktig forutsetning for de 16 millionene filmen ble tildelt i fjor.

– Vi har klare indikasjoner på at tillatelse er innhentet. Vi fikk alle vesentlige dokumenter ifjor høst. Regelen er at alle avtaler skal være på plass når NFI utbetaler første rate, sier Køhn til DN.

Det er ingen selvfølge at rettighetshaverne til Beatles-musikken som er tiltenkt brukt i filmen – og ettersom det er flere eiere som deler sangene mellom seg kan det raskt bli en omfattende prosess i å inngå alle nødvendige avtaler.

Billig blir det nødvendigvis heller ikke. I fjor fikk skaperne av «Mad Men» tillatelse til å bruke Beatles-låta «Tomorrow Never Knows», noe som kostet dem 250.000 dollar. Ikke at Don Draper var videre imponert:

Men det trenger ikke være dyrt som i tilfellet «Mad Men», spesielt ikke om de gjenlevende Beatles-medlemmene liker det musikken skal brukes til.

Som nylig skjedde med dokumentaren «Good Ol’ Freda», som vises på årets SXSW-festival i Austin, Texas. Her har regissør Ryan White fått tillatelse til å bruke fire låter, blant annet «Love Me Do» og «I Saw Her Standing There» for en uviss sum – men ettersom filmen opprinnelig hadde et Kickstarter-budsjett på 50.000 dollar, kan det ikke ha vært altfor mye.

Mye av grunnen er visstnok at Paul McCartney og Ringo Starr, samt boene etter John Lennon og George Harrison hadde såpass mye respekt for kvinnen dokumentaren handler om: Freda Kelly, som var gruppas sekretær og leder for fanklubben i 11 år.

Ennå er ikke de fire hovedrollene besatt, men castingen skal ifølge Rosenberg foregå nå. «Kon-Tiki»-duoen Joachim Rønning og Espen Sandberg er fortsatt tilknyttet filmen som regissører.

Her er forresten en liten montasje over andre som har fått lov / hatt råd til å bruke originalmusikk fra The Beatles: