En av årets norske storfilmer – både budsjett- og publikumsmessig – var forventet å være Lars Saabye Christensen-filmatiseringen «Beatles».

Men etter filmens åpningshelg kan det virke som om publikum har gjort andre ting enn å strømme til kinoene.

Kun drøyt 17.100 tok ifølge Filmweb turen for å se filmen, bak både premierefilmen «Fly 2: Brann og redning» og bilfilmen «Børning», som begge trakk rett over 27.000 publikummere i helgen – for «Børning» sin del på tredje uka, etter en rekordgod åpningsuke med over 135.000 besøkende.

Dermed havner «Beatles» på 34. plass på lista over beste åpningshelger hittil i år, bak filmer som «Død Snø 2», «Natt til 17.», «Let’s Be Cops» og «The Other Woman».

Inkludert premierevisnigen under filmfestivalen i Haugesund er bare rundt 20.000 som hittil har sett «Beatles», noe som ikke lover veldig godt for produsent Jørgen Storm Rosenbergs mål om totalt 600.000 kinogjengere.

– Vi er selvfølgelig skuffet. Vi mener dette er en film som skulle nådd høyere. Vi har testet filmen grundig underveis, og den har skåret meget høyt. Vi forstår egentlig ikke hva som har skjedd, sier Storm Rosenberg til VG.

Muligens har publikum rettet seg etter filmanmelderne, som ikke bare har vært positive til filmen – for eksempel ga Dagbladet filmen en treer, mens VG spanderte en firer.

– Tilbakemeldingene vi får fra publikum er stikk i strid med kritikkene. Det er tydelig at vi nå ikke når målet vi har satt oss. Jeg tok feil, og skal nå gjøre det jeg kan for at filmen kommer til et ok resultat til slutt, sier Storm Rosenberg til VG.

Til tross for budsjettet på 50 millioner kroner er ikke produsenten redd for sluttresultatet – men innrømmer at det «finnes et smertepunkt».