For en kanal som alltid har vært kjent for sine prisbelønte dramaserier, var det fortvilende for BBC å se deres egen «Upstairs Downstairs» de siste årene bli knust av ITV-fenomenet «Downton Abbey».

De to konkurrerende kanalene har imidlertid flere dels overlappende konsepter på gang – nemlig dramaserier om shopping!

BBC framskyndet tidligere i år sendingen av serien «The Paradise» (bildet over) da de fikk vite at også ITV jobbet med en serie sentrert rundt et varemagasin:

Manusforfatter Bill Gallagher, som også skapte det populære BBC-kostymedramaet «Lark Rise to Candleford», har basert «The Paradise» løst på Emile Zolas roman «Au Bonheur des dames».

Handlingen er lagt til Nord-England i 1875, en brytningstid der streng viktoriansk moral blir møtt med moderne, progressive tanker. Den naive butikkassistenten Denise (Joanna Vanderham) forelsker seg i den sjarmerende eieren John Moray (Emun Elliott), men hun vil ikke bare gifte seg med Moray; hun vil være ham.

Det er foreløpig ikke kjent om «The Paradise» blir vist i Norge, men nordmenn kan i det minste glede seg over at NRK har sikret seg rettighetene til ITVs «Mr Selfridge».

ITV kapret Andrew Davies, kongen av BBCs periodedramaer («Pride & Prejudice», «Bleak House», «Little Dorrit»), for å adaptere manuset fra boken «Shopping, Seduction & Mr Selfridge» av Lindy Woodhead.

I løpet av 10 episoder vil vi se hvordan den visjonære amerikanske entreprenøren Harry Gordon Selfridge, spilt av «Entourage»-stjernen Jeremy Piven, startet det berømte kjøpesenteret Selfridge & Co i London i 1909. Den teatralske forretningsmannen hadde høyt profilerte kjærlighetsaffærer med datidens kjendiser, levde over evne og gamblet tilslutt bort hele formuen sin.

Både «The Paradise» og «Mr Selfridge» foregår i epoker med sosiale spenninger, klassekamp og framskritt i næringslivet. Vi følger unge, ambisøse jenter som utfordres av maktkamper og kjærlighetsintriger. De banebrytende og karismatiske eierne av begge varehusene markedsfører shopping som en spennende og berusende opplevelse der alle trender som er nye, eksentriske og underholdende blir stilt til skue. Kvinner får nå muligheten til å tilbringe en hel dag med innkjøp, fornøyelser og vennetreff.

BBC og ITV serverer to storslåtte serier med mange likhetstrekk, med hvilken av dem vil publikum forføres mest av?

Etter å ha brukt en million pund per episode har begge kanalene skyhøye forhåpninger om suksess.

«The Paradise» dro gode seertall, gjennomsnittlig 5,5 millioner i Storbrittania, og er allerede i gang med utviklingen av sesong to. Og det er store forventninger knyttet til premieren av «Mr Selfridge» i januar.

Norge valgte altså å satse på «Mr Selfridge», så nå gjenstår det bare å se om NRK har støttet den riktige kandidaten.