Det er ingen stor hemmelighet at de fleste filmer henter inspirasjon fra den virkelige verden.

Det er heller ingen hemmelighet at visse folk ikke bare nøyer seg med å hente inspirasjon fra virkeligheten, men også gjerne rapper ideer fra andre.

En gang i blant skjer dette uten store konsekvenser. Andre ganger eksploderer det hele i heftige anklager og store søksmål.

Sistnevnte er nettopp det som har skjedd for Paramount, skriver The Hollywood Reporter. Filmselskapet er blitt saksøkt for å ha stjålet ideen til «Paranormal Activity 4» fra manusforfatter og regissør Michael Constanza.

Nå vet vi riktignok ikke hvor stolt man skal være over å kommet på konseptet til akkurat den filmen, men Constanza har uansett gått til erstatningssak, der han også krever at Paramount skal «ødelegge alt materiale basert på hans konsept.»

Ifølge Constanza hadde han presentert filmkonseptet til studioet, men endte senere opp med å bruke ideen til å lage indieskrekkfilmen «The Collingwood Story» selv. Helt konkret handlet ideen hans om ungdommer som brukte webkameraer til å chatte med.

Grunnen til at Constanza lagde sin egen film, var fordi Paramount takket nei til tilbudet hans. Likevel brukte de noe av materialet til «Paranormal Activity 4», hevder han.

Dette er som sagt ikke første gang slike anklager blir slengt rundt. I januar gikk for eksempel de to produsentveteranene Beth Grossbard og Barri Rosenblum til sak mot Disney, ettersom de mente at studioet hadde tyvlånt deres idé til julefilmen «The 12 Dates of Christmas».

Duoen hadde hatt et møte med Disney om en film med tittelen «I Hate Christmas», noe som tilsynelatende gikk bra. I hvert fall inntil Disney brått droppet alle planene og i stedet selv lagde «The 12 Dates of Christmas», som etter sigende bare var en omskriving av duoens originalidé.

Også Angelina Jolie støtte på tilsvarende anklager etter regidebuten «In the Land of Blood and Honey». Den kroatiske journalisten James Braddock hevdet nemlig at filmen hennes var litt for lik hans roman «The Soul Shattering».

Saken endte i retten, der Jolie trakk det lengste strået. Dommeren hadde ikke så mye til overs for Braddocks argumenter, og begrunnet blant annet dommen men at forfatteren neppe hadde «oppfunnet konseptet om voldtekt som en krigsforbrytelse» – han var kanskje inne på noe der.

Selv om de fleste rettssaker blir kjørt på sivilisert manér uten altfor mye drama (noe som dermed også gjør dem litt kjedelige), finnes det heldigvis unntak. Ta for eksempel Wachowski-søskenparets «The Matrix», som i lang tid har stått i sentrum for en omfattende – og temmelig bisarr – konspirasjonsteori.

I 1986 sendte manusforfatter Sophia Stewart etter sigende inn et manus ved navn «The Third Eye» til en tegneseriekonkurranse som Wachowski-duoen sto bak. Hun fikk aldri svar på deltakelsen, og manuset kom aldri i retur.

Spol frem til 1999, der «The Matrix» oppnådde stor suksess og Stewart sakte innså at filmen hadde litt for mye til felles med hennes 13 år gamle tegneseriemanus. Fire år senere, i 2003, valgte hun derfor å anlegge sak mot de to søsknene (samt Warner Bros.Joel SilverVillage Roadshow EntertainmentJames CameronGale Ann Hurd og «Terminator»-franchisen, bare for å gjøre det hele litt mer komplisert).

Lana og Andy Wachowski.

Saken er bare den at det aldri er blitt kjent hvorvidt Stewart faktisk vant fram med sitt søksmål (inngås det forlik utenfor retten, når resultatet sjelden fram til overskriftene), eller om hennes anklager faktisk falt døde til jorden. Det siste høres jo sannsynlig ut, ikke sant? Nei?

Stewat selv mener nemlig at hun er et offer for en omfattende konspirasjonsteori, der Warner (som eier mange nyhetsmedier i USA) har hindret mediene fra å skrive om hennes sak – noe som kanskje ikke gjør den veldig troverdig i seg selv.

Indiewire har en ganske interessant gjennomgang av hele konspirasjonsteorien der rasisme også er en av ingrediensene i røra. Vanvittig, men også underholdende lesning.