Med all mulig respekt: Du er ikke spesielt bevandret verken på internett eller i tettbygde strøk forøvrig hvis ikke du har fått med deg at Iron Man, Captain America, Hulk og et knippe andre superhelter for tida er å se på det brede lerretet.

Men så har også den altomfattende reklamekampanjen for «Avengers: Infinity War», den tredje Avengers-filmen og den attende totalt i det store, sammenhengende kinofilmuniverset til Marvel, betalt seg.

Filmen endte nemlig med å ha den best besøkte åpningshelga noensinne, i svære markeder som USA, Sør-Korea, Mexico, Brasil, Filippinene, Thailand, Indonesia og Malaysia.

Slo verdensrekorden

I hjemlandet, der den slo både ny lørdagsrekord og ny søndagsrekord, danket den dermed ut den tre år gamle rekorden til «Star Wars: The Force Awakens».

Den ble dermed også den best sette premierefilmen på global basis – ifølge The Hollywood Reporter regner man med at den totalt har spilt inn 630 millioner amerikanske dollar på de få dagene den har vært ute.

Det er faktisk 100 millioner dollar mer enn forrige rekordholder, «The Fate of the Furious», fra i fjor.

Og ennå har ikke «Avengers: Infinity War» hatt premiere i verdens mest folkerike land, Kina. Der åpner den først 11. mai.

Mest sette superheltfilm i Norge

Også her i Norge har folk gått mann av huse for å se filmen – selv om Marvel-universet i Norge, som i store deler av resten av Europa, ikke når helt opp til Star Wars-høyder.

I Norge er filmen sett av 154 121, og det holder til å skrive seg inn i historien med flere rekorder, ifølge den norske Disney-avdelingen: Det er den beste åpningshelga Norge har sett for en superheltfilm – og det er den beste åpningshelga noensinne for en film med premiere i april måned.

Til sammenlikning ble den forrige «Avengers»-filmen, «Age of Ultron», sett av 110 000 etter den tilsvarende femdagersperioden i 2015.

«Black Panther» fra tidligere i år, og «Captain America: Civil War» fra 2016, er andre, sammenliknbare superheltfilmer fordi de hadde premiere på en onsdag og dermed en femdagers åpnings-«helg». De ble sett av henholdsvis 80 626 og 85 745 i den tilsvarende perioden.

De tilsvarende femdagers-tallene for de tre siste Star Wars-filmene i Norge er henholdsvis:

  • «The Force Awakens» (2015) – 264 011
  • «Rogue One» (2016) – 159 580
  • «The Last Jedi» (2017) – 218 435