Harald Zwart er vel vant til å få noe varierende kritikker for sine arbeider, både i Norge og utenlands, men hans forrige film – «The Karate Kid» – var et foreløpig kommersielt høydepunkt som også fikk en god del rosende ord fra anmeldere.

I morgen kommer regissøren fra Fredrikstad med en ny film i USA – «The Mortal Instruments: City of Bones» er en forholdsvis solid satsing fra Sony, med et produksjonsbudsjett på drøyt 350 millioner kroner.

Vi liker jo Zwart, og håpet både på gode kritikker og god inntjening som ytterligere vil løfte en allerede solid Hollywood-karriere.

Dessverre ser det nå dårlig ut – kritikkene er tidvis svært negative, mens utsiktene for at filmen skal tjene gode penger også virker mindre lovende.

Ta kritikkene først: Filmen har nå 24 prosent rating hos Rotten Tomatoes (16 dårlige, og fem ålreite) og en score på 33 prosent hos Metacritic (de har foreløpig talt 18 anmeldelser).

Blant de mest kritiske er LA Times, som påpeker at historien ikke bringer noe som helst nytt – dette er karakterer og miljøer som er kjent fra en rekke tidligere historier. Produsentene har åpenbart forsøkt å bygge en franchise som «Twilight» eller «The Hunger Games», men historien mangler originaliteten til disse.

– Det faktum at det allerede er planlagt minst én oppfølger, føles mer som en trussel enn noe annet, skriver avisa.

The Hollywood Reporter karakteriserer filmen – som er basert på en young adult-bokserie av Cassandra Clare – som altfor lang, overfylt og sjelløs.

Mens New York Post velger en harselerende form i sin omtale av filmen.

– Det er så mange spesialeffekter – uten at de har noen effekt, og uten at de føles spesielle – at jeg ikke klarer å skaffe meg oversikt over hva som skjer, skriver anmelder Kyle Smith.

The Washington Post gir filmen to stjerner:

– Actionfilmen er altfor lang, komplisert, og – selv for en film som fokuserer på en tenåringsromanse – ekstremt cheesy, skriver avisa.

Og sånn fortsetter det, dessverre.

Som du sikkert har skjønt er målgruppen her i stor grad yngre jenter, og ikke aldrende anmeldere, og det er ikke alltid bladfykenes mening har så mye å si.

Men Variety rapporterer også at de første estimatene for filmens billettinntekter er relativt nedslående.

Filmen har som nevnt premiere allerede i morgen, og Variety estimerer at den trolig kommer til å tjene inn drøyt seks millioner dollar før helgen. Sånn som det ligger an nå vil det hente inn drøyt 12 millioner kroner fra fredag til søndag, og den vil derfor være heldig om den passerer 20 millioner dollar i løpet av den første helgen.

Det vil trolig holde til en tredjeplass på den amerikanske kinolista, bak «The Butler» og horrorfilmen «You’re Next».

I så fall vil det garantert være en liten skuffelse for Sony/Screen Gems og Zwart. Håpet må jo da være at de som ser filmen før helgen liker den så godt at ryktet sprer seg, og at filmen kan løfte seg noe.

Uansett er jo ikke produksjonsbudsjettet (350 millioner kroner) all verden – det er omtrent det samme som Tommy Wirkola brukte på «Hansel and Gretel: Witch Hunters» – og har Zwart flaks, kan det jo være at «The Mortal Instruments» gjør det like bra utenfor USA som Wirkolas film gjorde.

«Hansel and Gretel: Witch Hunters» hadde imidlertid fordelen av å bli utgitt i 3D (apetitten for 3D utenfor USA er fortsatt stor), mens «The Mortal Instruments» kun kommer i 2D.

Norgespremiere er på fredag.