«Judy Judy, bo-budy,
Banana-fana fo-fudy
Fee-Fi-mo-mudy
Judy!»

Golden Globe-nominerte «American Horror Story» er en av de mest eksentriske og undervurderte TV-seriene som er laget i USA de siste årene, og jeg kan lett forestille meg at mange skygger unna serien fordi den er skapt av Ryan Murphy – mannen bak satanistiske «Glee».

Undertegnede har omtrent det samme forholdet til «Glee» som jeg har til prostatakreft, men «American Horror Story» er en så surrealistisk serie at den fikser dette med totalt umotiverte musikalscener helt perfekt.

Årets TV-øyeblikk dukker opp i «American Horror Story: Asylum», nærmere bestemt i den tiende episoden: «The Name Game». Et forskrudd sang-og-danse-nummer som utspiller seg på det katolske asylet «Briarcliff Mental Institution» i 1964, mens stakkars søster Jude (Jessica Lange) prøver å huske hva hun heter.

Heldigvis har man satt inn en jukeboks i fellesrommet for å muntre opp pasientene, noe som leder til følgende minneverdige fantasisekvens. Emmy-vinneren Jessica Langes tolkning av «The Name Game» er en del David Lynch, en del «Monty Python and the «Holy Grail» – og en del «Jacob’s Ladder». Komplett med dansende mentalpasienter i tvangstrøyer, pinheads og nonner, samt forstyrrede minstepensjonister som stanger hodet i veggen i takt med musikken:

Fun fact: Denne snodige R&B-låta ble opprinnelig skrevet og spilt inn av soulsangeren Shirley Ellis, som spesialiserte seg på såkalte «novelty songs». «The Name Game» (også kjent som «The Banana Song») består av en komplisert rimeregle om navn, og ble en stor hit i 1965 – senere tolket av en rekke andre artister.

Ja, jeg har tilbragt alt for mye tid på YouTube, og nå er det din tur til å lide. Her er originalen:

En coverversjon av Dean Ford and the Gaylords (tji-hi):

John Waters salige sjelefrend Divines alternative tolkning:

Like salige Laura Branigans åttitallsversjon:

Og til slutt, Stacy Lattisaws veldig tidsriktige hip-hop-versjon, dubududa: