Været er kanskje bra, men på billettkontorene i USA er det ingen drømmesommer. Kinobesøket deres er langt dårligere enn i fjor og forfjor.

Enkelte filmer som «Transformers: Age of Extinction» og «Dawn of the Planet of the Apes» (bildet) har gjort det bra, men det har manglet sterke filmer i mellomsjiktet til å fylle gapene mellom dem og opprettholde konsekvent gode billettsalg.

– Det er færre sterke mellomfilmer som «The Conjuring» og «We’re the Millers», ikke bare en mangel på blockbustere på nivå med forrige sommers «Iron Man 3», skriver Brent Lang i bransjebladet Variety.

Sammenlagt er årets billettinntekter nesten 20 % under fjorårets nivå, og det svakeste siden 2007. Det viser tall fra BoxOfficeMojo.com og BoxOffice.com. Dette til tross for økte billettpriser.

I Norge har det vært et godt første halvår på kino. Men det er ikke på grunn av de amerikanske filmene.

– Det er særlig de norske filmene som har gått godt. Eller for å si det på en annen måte: Det er ikke de amerikanske filmene som har gjort at vi har holdt et jevnt nivå, sier administrerende direktør i Film & Kino, Lene Løken, til Filter.

Hun mener tilbakegangen i USA skyldes to beslektede trender.

– Det ene er at Hollywood-studioene holder seg til det trygge. De store blockbusterne blir laget om igjen og om igjen, med film nummer fem og seks, og så videre. De satser på filmer og temaer som de vet at har solgt tidligere, sier hun.

– Den andre trenden er en tilsvarende engstelse for å satse på nye konsepter, og det gjør at det vi har kalt mellomfilmene synes å bli færre. Det er selvfølgelig negativt i det lange løp, fordi det gjør at det kommer lite nytt.

Trenden er dårlige nyheter for kinoene i USA, som vil mangle kontinuitet og bredde i tilbudet sitt.

I det korte løp er det likevel positivt for filmstudioene, som ser færre røde tall. Om enn de grønne også krymper.

Den lavere inntekten skyldes nemlig ikke flopper. Det bør ikke være overraskende; vi har allerede sett at Hollywood satser mindre, og satser trygt.

– Vi har ikke hatt en ordentlig skivebom ennå, sier analytiker Jeff Bock til Variety.

Noen filmer har kanskje skuffet – som Brent Lang skriver, så er det ikke akkurat som om «Sex Tape» med sine lusne anmeldelser og en 15-millioners åpning roper «oppfølger!» – men med slike filmer er det snakk om relativt beskjedne tap.

Det har derimot ikke vært noen «After Earth» eller «White House Down» eller «The Lone Ranger», som alle gikk på trynet ut av startblokka i fjor.

Lene Løken tror tilbakeholdenheten, og redselen for disse floppene, har sammensatte årsaker.

– Jeg tror fortsatt de kjenner på etterdønningene av den store finanskrisa, at vi fortsatt er i en post-kriseperiode, sier hun.

Men like viktig er noen grunnleggende endringer i markedet.

– DVD-salget har falt, ikke bare i Norge, men i USA og overalt ellers. En går over til strømming. Men strømming gir ikke like høy avkastning som DVD gjorde, sier Løken, og fortsetter:

– Det betyr at næringskjeden fra produksjon til visning er blitt kortere. Det er ikke like mange måter å tjene inn filmen på, og derfor sitter ikke pengene like løst som før. Det er ikke et DVD-salg der som kan redde en film som flopper på kino.

Det er dårlig nytt for publikum, som sitter igjen med et smalere tilbud å velge i.

– Resultatet er at publikum nok etter hvert opplever at de får drøvtygget de samme filmene om igjen og om igjen, sier Løken.

optimus_prime_boxoffice

Største film hittil i år er «Transformers: Age of Extinction» (bildet over), som åpnet i USA til over 100 millioner dollar i sin første helg. Filmen er samtidig et eksempel på at Hollywood satser på nye markeder; deler av filmen er satt til Kina, der filmen har blitt den mest innbringende noensinne.

Nå setter USA-kinoene sin lit til «Guardians of the Galaxy», for å pynte litt på sommertallene. Hver av filmene i Marvels filmatiske univers fra og med «The Avengers» (2012) har kommet inn på lista over de 100 mest innbringende filmene noensinne, med både «The Avengers» og «Iron Man 3» på topp 10. Det håpes at «Guardians» kan fortsette trenden.

I skrivende stund er det «Dawn of the Planet of the Apes» som troner på kinotoppen både i USA og Norge.