• Her kan du leie «Premium Rush»

«Premium Rush» føles mistenkelig som en film man kunne ha sett på VHS en gang på slutten av 1980-tallet, men det er helt greit for min del. Jeg hadde en snikende følelse av å ha sett denne historien før, men «Premium Rush» er faktisk ikke en nyinnspilling – bare forfriskende «old school».

En eneste, lang jaktscene iscenesatt med høy ekspertise, noen imponerende sykkelstunts og alltid severdige Joseph Gordon-Levitt i hovedrollen. Han er Wilee, «The Coyote» blant venner – men er mer Bippe enn den uheldige Looney Tunes-ulven.

Adrenalinjunkien Wilee har hoppet av advokatstudiene for en langt mindre lukrativ karriere som sykkelbud i New York, der han suser av gårde i Manhattans trafikkerte gater – i en toppfart som er en fare for både ham selv og omgivelsene.

Han er en av de femten hundre sykkelbudene som farter rundt i det store eplet, like forhatt av både bilister, politi og fotgjengere. Selv i forhold til kollegaene er Wilee en villmann, som sykler uten gir eller bremser – men han er i det minste ikledd hjelm.

Smart trekk, siden vi i starten ser at han smeller rett inn i en bil, og deiser i asfalten med en styrke som kunne ha drept de fleste.

Så spoler «Premium Rush» tilbake til start, der Wilee får utlevert en hastejobb helt på slutten av arbeidsdagen. En såkalt «premium rush». Oppdraget er enkel nok: Wilee skal levere en konvolutt til Chinatown innen klokken sju, noe som burde være plenty med tid. Leveransen er desto viktigere fordi oppdragsgiveren er den engstelige studenten Nima (Jamie Chung), den tidligere romkompisen til Wilees potensielle kjæreste Vanessa (Dania Ramirez).

Mye står på spill, får vi vite senere. På veien blir Wilee stoppet av Monday (Michael Shannon), en korrupt politimann som krever konvolutten tilbake. Wilee nekter, selv etter av Monday truer ham på livet og understreker at «I’m the guy you don’t fuck with!».

For å understreke Looney Tunes-referansene: hvis Wilee er filmens Bippe Stankelbein er Monday «Premium Rush»’ utgave av Per Ulv. En fornøyelig patetisk skurk som alltid føkker opp, og stadig står i metaforisk fare for å få noe veldig tungt deisende i skolten.

Monday sliter med ustabilt temperament, dårlig impulskontroll og gambling-problemer – og skylder den kinesiske Triade-mafiaen en formue. At han i et rabiat raserianfall slo i hjel en av torpedoene deres gjør ikke situasjonen bedre. Alle problemene hans kan forsvinne hvis Monday bare klarer å få tak i innholdet i konvolutten Wilee frakter, så jakten er i gang.

I hælene har Wilee dessuten en veldig brysom sykkelpolitimann, som er fast bestemt på å lære ham en verdifull lekse i korrekt sykkelkutyme rundt fotgjengere på fortau. Alt dette leder til en serie imponerende jaktscener rundt på Manhattan, som er dynamisk filmet av Michael Amundsen – som har stått bak kameraet på flere av «Mission: Impossible» og «Bourne»-filmene.

Det hjelper veldig på stemningen at alt faktisk er filmet i New York, og ikke bare noen sidegater i Vancouver, Canada. Enkelte scener har åpenbart fått litt hjelp av digitale effekter, men mesteparten av stuntene ble utført på ordentlig. «Premium Rush» ble spilt inn parallelt med dokumentar-serien «Triple Rush», med mange av deltagerne der som stuntsyklister:

Så ja, «Premium Rush» har sin rot i virkeligheten, og er ikke så usaklig som man først kan få inntrykk av. Joseph Gordon-Levitt utførte også en del av sykkelstuntene selv, noe som blant annet ledet til en ulykke der han kolliderte rett i baken på en taxi, og smalt så hardt inn bakruta at den knuste.

Levitt klarte seg med en oppkuttet arm og 31 sting, noe vi får se under et raskt mobilopptak under slutteksten. Så husk sykkelhjelm, alle barn – uansett hvor mye kulere du ser ut uten, og hvor mye friere du føler deg.

Dette er ikke akkurat noen dypsindig historie – men «Premium Rush» kompliserer intrigen ved å hoppe frem og tilbake i tid, mens vi får se hendelsene fra flere forskjellige synsvinkler. Uten å avsløre så alt for mye: villmannsykling gjennom Central Park, flere nestenulykker, triksing på sykkel, drap og menneskesmugling er involvert.

Regissør David Koepp (mest kjent som manusforfatteren bak bl.a. «Jurassic Park», «Spider-Man» og dessverre «Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull») holder et veldig høyt tempo her, med snedige visuelle krumspring som forhindrer at all syklingen blir monoton.

Wilees sykkelruter gjennom Manhattan popper opp som avanserte GPS-kart, og han ser ut til å være utstyrt med de samme superkreftene som Robert Downeys versjon av Sherlock Holmes. I kritiske øyeblikk har Wilee sånn stålfokus at han kan sakte ned tiden, og beregne seg frem til hvilken av de mulige sykkelrutene som ikke vil få ham drept.

Det er kanskje verdt å nevne at forfatteren Joe Quirk har saksøkt produksjonsselskapet Pariah og manusforfatter/regissør David Koepp for å ha stjålet mange elementer, scener og rollefigurer fra hans roman «The Ultimate Rush».

Sony Pictures har ikke lykkes med å få saken avvist (som de vanligvis klarer), så det er godt mulig at Joe Quirk har et poeng.

Boken ser i alle fall ut til å ha en del likhetstrekk med «Premium Rush», rent bortsett fra at hovedpersonen farter rundt på rollerblades ikke sykkel. Uten å ha lest denne romanen sitter jeg allikevel igjen med følelsen av å ha sett «Premium Rush» før, og ikke bare fordi jeg for mange år siden så Kevin Bacon-dramaet «Quicksilver».

  • Her kan du leie «Premium Rush»

Dette er med andre ord ikke noe revolusjonerende nytt, men fortsatt underholdende så lenge det varer. En livlig lettvekter med to av våre favorittskuespillere for tiden: Joseph Gordon-Levitt og Michael Shannon. Særlig sistnevnte byr på noen virkelig morsomme øyeblikk, og forvandler det som kunne ha blitt en klisjefylt skurkerolle til noe langt mer eksentrisk.

Keen på flere sykkelfilmer etter dette? Her er noen forslag:

«The Bicycle Thief» (1948)

«Breaking Away» (1979)

«BMX Bandits» (1983)

«Pee–wee’s Big Adventure» (1985)

«American Flyers» (1985)

«Quicksilver» (1986)

«Rad» (1986)

«2 Seconds» (1998)

«Beijing Bicycle» (2001)

«The Triplets of Belleville» (2003)

«Nasu: Summer in Andalusia» (2003)

«The Flying Scotsman» (2006)

«To Live and Ride in L.A.» (2010)