Det har tatt sin tid, men den norske regissøren Andre Øvredal er omsider ute med sin første langfilm etter at «Trolljegeren» tok internasjonale sjangerfilmfans med storm for seks år siden.

«The Autopsy of Jane Doe» er fortsatt ikke satt på på kinoprogrammet i Norge, men SF Norge, som distribuerer den, opplyser til Filter Film og TV at filmen sannsynligvis kommer på kino her til lands i november eller desember.

Fredag ble den vist i det såkalte Midnight Madness-programmet på filmfestivalen i Toronto, og ifølge Øvredals egen facebookoppdatering var det bra interesse for filmen, med en kø som gikk rundt hjørnet (alltid en bra milepæl, det hjørnet):

I tillegg var den svært nær å motta den publikums-avgjorte Midnight Madness-prisen, der den bare ble overgått av actionfilmen «Free Fire», som har Brie Larson i en av rollene.

Litt for overnaturlig

Nå har bransjebladene Variety og The Hollywood Reporter avsagt dom over «The Autopsy…», som har Emile Hirsch og Brian Cox i hovedrollene som en obduksjonstekniker og hans sønn som, i løpet av en stadig uhyggeligere natt på likhuset, må jakte på en ung, ukjent kvinnes dødsårsak inne i hennes egen kropp.

Kort oppsummert mener begge anmelderne at Øvredal har laget en spennende og interessant film, selv om manuset (skrevet av Ian Goldberg og Richard Naing) angivelig tar litt av i overnaturlig retning mot slutten og ikke helt får den forløsningen som kunne løftet filmen til toppskiktet.

The Autopsy of Jane Doe starts strongly, its tightly focused narrative fueled by carefully calibrated dread, queasily graphic surgical detail, and a promising subtext of science vs. superstition. But the plot comes off the rails around the midway point as gripping suspense gives way to heavy-handed jump scares and hokey paranormal speculation, heter det hos sistnevnte publikasjon.

Script and direction strike a nice balance between macabre humor and pure suspense, with the very able lead thesps hitting droll notes without ever diluting the material by camping it up. They’ve got good chemistry, and while it’s not the sort of enterprise that requires fully dimensioned characters, both film and cast do their best to provide just that, skriver Varietys anmelder.

Aller siste nytt om filmen er at den er tatt ut til skrekkprogrammet på sjangerfestivalen Fantastic Fest i Texas, som starter denne uka, og i oktober står den på programmet til London Film Festival.

Og snart kommer Andre Øvredal hjem for å lage fantasy basert på norrøn mytologi.