André Øvredal, som for alvor sparket inn en lang rekke internasjonale dører med «Trolljegeren» fra 2010, har nå sikret seg nok en storfilm som snart kan pryde den stadig mer imponerende CVen.

Ifølge Variety er Øvredal nå klar for å regissere sci-fi-thrilleren «Emergence», som følger en gjeng gruvearbeidere på en fjern måne. Ved et uhell slipper de løs en viltvoksende organisme ment for terraforming – den sprer seg som ild i tørt gress, noe som selvfølgelig skaper trøbbel for folka på overflaten.

– Det blir en veldig intens science fiction-thriller, som handler om overlevelse – et stadig tilbakevendende tema i det virkelige liv også, sier Øvredal til Filter.

Regissøren har jobbet med filmen i det stille en god stund, men kan nå endelig snakke litt med omverdenen om hva vi har i vente.

– Vi har holdt på med manusutvikling og produksjonsforberedelser i et par år. Det er en lang, lang prosess å forberede en sånn film og få den på beina, men det føles gjerne litt mer ekte når det kommer ut av kontorlandskapet som nå, sier Øvredal.

andre_innspi

Filmer som tar for seg overlevelse i verdensrommet er ikke akkurat noen nyhet. John Carpenter hadde for eksempel en halvveis-kalkun med Ice Cube-filmen «Ghosts of Mars», der vi følger en gruppe gruvearbeidere som kjemper for å overleve på Mars. Men det er ifølge Øvredal like enkelt å trekke paralleller til Carpenters langt mer hyllede film «The Thing», som utspiller seg i litt mer «hjemlige» omgivelser.

At verden er klar for mer utenomjordisk action, er likevel ikke Øvredal i tvil om:

– Jeg vil jo tro at filmer som «Gravity», «The Martian», og «Star Wars» har gjort sitt for å fornye interessen.

Øvredal har imidlertid et aldri så lite kort i ermet, i form av en av filmens produsenter, Alex Francis. Han produserte også en av det siste tiårets mest interessante sci-fi-filmer i «Moon», som ble regissert av David Bowie-sønn Duncan Jones («Source Code» og den kommende «Warcraft»-filmen).

Filmen er skrevet av de to manusferskingene Rowan O’Neill og Jonathan auf der Heide, basert på en historie laget av O’Neill og effektmann Chris Kunzmann.

Øvredal satser på å starte innspillingen allerede tidlig neste år.

– Målet er å skyte filmen i første kvartal neste år, men tidslinjen er som alltid veldig castavhengig. Vi jobber nå med å få castingen på plass, og det er det som bestemmer den reelle framdriften.

autops

Fram til innspillingen starter, sitter Øvredal i klipperommet for å ferdigstille sin kommende Hollywood-stofilm «The Autopsy of Jane Doe» med blant andre Brian Cox og Emile Hirch i hovedrollene.

– Vi sitter og klipper den nå, og det tar sin tid, det. Det er en prosess som alltid tar lang tid, men vi har vel et mål om å bli ferdig i løpet av året.

– Hva sier magefølelsen om filmen så langt?

– Den er bra, den – filmen ser veldig fin ut. Men jeg tenkte faktisk på akkurat det der her om dagen: Det er et av de verste spørsmålene man kan stille en regissør i en fase som dette. Du sitter inne i et lite klipperom dagen lang, og bryr deg bare om alle småtingene – det er lett å glemme å se hele filmen i et stort perspektiv, sier Øvredal og fortsetter:

– Det er det som er fascinerende med hele greia: Til syvende og sist er det opp til alle som ser filmen å definere om den er bra eller ikke.

Litt oppløftende var det derfor for Øvredal å denne uken kunne vise fram kortfilmen «Tunnelen» til et begeistret testpublikum for første gang. Øvredal har jobbet på kortfilmen, basert på den legendariske sci-fi-novellen «Det er en tunnel i din fremtid» av Alice Glaser,  i en årrekke.

tunnelen

– Vi så den for første gang med testpublikum i går, og for meg var det en stolt opplevelse. Jeg tror folk kommer til å like filmen. Jeg har veldig, veldig stor tro på den, sier Øvredal, før han legger til:

– For den er jeg nemlig ferdig med.

I den tiden det har tatt fra innspillingen av kortfilmen skjedde i 2012 og fram til i dag, har det også skjedd en rivende teknologisk utvikling som gagner den effekttunge produksjonen.

– Rent teknisk har nok tiden hjulpet oss, ja. Det har vært sinnsykt mye jobb med detaljering, hver eneste lille detalj som skjer utenfor bilene i filmen må tegnes, animeres og lyssettes. Men det er blitt fantastisk fint, effektfolka har gjort en helt ufattelig jobb – det sier mye at de har klart å få en liten film som det her til å se ut som det beste fra Hollywood.

Av andre prosjekter Øvredal jobber med, finner vi både den kommende filmatiseringen av «Scandinavian Star»-ulykken (som «har et fantastisk manus til en svært godt konstruert film som ivaretar alt den må») samt UFO-filmen «Bright Skies» basert på lysmysteriet i Hessdalen. I tillegg kan vi snart forvente flere nyheter om en «spennende film» som blir snart skal bli offentliggjort …

PS. Øvredals «Emergence» må ikke forveksles med Ronald Emmerich‘ sci-fi-thriller-prosekt med samme navn – det er to helt forskjellige prosjekter.