Denne uka ble «Godzilla» relansert for en ny generasjon, da den seneste filmen om den radioaktive kampøgla hadde premiere over stort sett hele verden.

Tilbakekomsten har vært en braksuksess enn så lenge. Om trenden fortsetter gjennom helga, anslår Variety at den kan komme til å omsette for over 400 millioner norske kroner innen søndagen er omme.

Det er bare en hårsbredd unna tidenes beste lansering av en monsterfilm, som enn så lenge tilhører den andre filmen i «Jurassic Park»-serien med drøyt 430 millioner kroner.

Med litt medvind kan det altså bli en ny øglekonge framover.

Som en av årets største filmutgivelser har «Godzilla» allerede skapt stor diskusjon. Business Insider har for eksempel forsøkt å få besvart et av tidenes evige spørsmål: hadde vi greit å ta Godzilla på ekte?

– Det hadde gått veldig greit med det utstyret og de folkene vi har, anslår den pensjonerte majoren James Dever til nettstedet. Han har vært filmens militærtekniske rådgiver.

Dever tror trikset er å plaffe ned kjempeskapningen fra lufta, og eventuelt fylle på med stridsvogner om det skulle bli for tynt. Sånn sett er han mest bekymret for sivile tap.

I filmen stamper Godzilla etter hvert gjennom San Francisco. På ekte hadde det visst vært et stort problem å føre noen form for krig så tett på sivilbefolkningen, og evakuering måtte vært førsteprioritet ifølge rådgiveren.

Også filmkjendisens beryktede evne til å sprute radioaktiv ild skal være en potensiell utfordring. Til gjengjeld mener eksperten at det kunne vært aktuelt å bruke egne atomvåpen om man fikk isolert beistet.

Han er i hvert fall ikke tvil om at de skulle ha greid å følge bevegelsene til Godzilla med dagens sonar- og overvåkningsutstyr.

– Vi er ikke vant med å bekjempe monstre, men vi hadde gjort vårt beste forsøk og håpet på å ta ham ned i løpet av en dag eller to, erklærer eks-majoren tørt.

Det hører med til historien at Godzilla, som ble unnfanget i Japan på 50-tallet, faktisk ble skrevet som en metafor for atomvåpen.

– Hvis noen hadde fortalt meg at mitt neste oppdrag ble «Godzilla» for Warner Bros. så hadde jeg fått et hjerteinfarkt, hevder regissør Gareth Edwards til I Am Rogue.

Før han regisserte vårens store kioskvelter, med et budsjett på nærmere én milliard norske kroner, var hans forrige jobb på sci-fi-saken «Monsters». Den hadde et budsjett på cirka tre millioner, omtrent 333 ganger mindre enn hans nye.

– Det er ingen grenser for hva man kan lage i dag, så vi har prøvd å hylle sytti- og åttitallsfilmene vi vokste opp med. De fortalte sylskarpe visuelle historier, slår regissøren fast.

Om hans nye monsterfilm fortsetter i samme tempo som spådd, kan man nok anta at Edwards får et litt større budsjett å lefle med i årene framover.