På dagen to måneder igjen, nå, til «Kill Buljo 2» lander på norske kinoer, og nå kan vi (trommevirvel) avduke den offisielle plakaten til filmen.

Den er blitt veldig snasen:

Mannen bak plakaten heter Alen Grujic er AD og senior designer i Balkan Art Dept., og har tidligere laget plakater til filmer som «Kongen av Bastøy», «Død Snø» og «Kommandør Treholt».

Han er nå på vei til Marokko for å jobbe med «Kaptein Sabeltann»-filmen i 30 varmegrader den neste uka, på samme settet som «Lawrence of Arabia».

– Vi tenkte å følge opp det vi gjorde da vi presenterte plakaten til Eskil Vogts kommende film «Blind», nemlig å prate med designeren bak?

– Den saken, ja! Jeg synes det Eivind sa der var ganske treffende. Det er så mange som lager plakater i dag som er redde for at den ikke skal kommunisere godt nok, og dermed «safer». Jo mindre filmen er, jo mer prøver de gjerne å kommunisere til alle – og da blir jo gjerne veldig feil, ettersom folk flest kanskje ikke er interesserte i filmen. Arthaus, for eksempel, er flinke på det å lage rett type plakat til filmene sine. Når du ser en av plakatene deres, skjønner du kanskje at dette ikke er en film for alle – og det er meningen. Sånn sett har Blind-plakaten en fin, minimalistisk stil som jeg synes sier ganske mye om filmen.

– Mens du med «Kill Buljo 2»-plakaten din signaliserer en ganske maksimalistisk «mer av alt»-linje – i tråd med selve filmen?

– Jepp. Utgangspunktet for den filmen var at de drar til Asia, og da var det naturlig å se på gamle martial arts-plakater. De er gjerne preget av middelmådig utklippede kollasj-elementer, dårlig symmetri og null mål og mening – gjerne med templer, sverd og slikt sakset inn oppå det hele. Vi gikk for scrapbook-stilen, en slags 70-talls funky kollasjplakat.

– Plakaten kommuniserer dermed også ganske effektivt hva vi kan forvente av filmen, synes jeg?

– Som designer var det egentlig en ganske fin måte å løse utfordringen som gjerne oppstår når man har skal fortelle flere historietråder – «her er alle ingrediensene, lag en jævla god kake» – det var bare å pøse på. På toppen kunne jeg selv tilføye noen kung fu-babes som slåss, som krydder oppå alt det andre.

– Og hvem sin munn kom «alt er bedre i toer’n» fra?

– Det kom nok fra en av luringene som jobber med markedsføringen tror jeg. Jompa tar seg selv veldig seriøst, så han mener nok ikke noe humoristisk med det. Og han sier jo strengt tatt ikke noe som er ulovlig eller som ikke stemmer – det er jo mer av alt i denne oppfølgeren: Større eksplosjoner, mer action, flere babes. Skulle det mot formodning ikke falle i god jord hos noen, har vi fortsatt mulighet til å bytte ut setningen, plakaten trykkes først neste uke. Men de som ikke skjønner opplegget og tar seg nær av dette, er jo ikke i målgruppa uansett, så jeg tipper den blir stående.

Debutant Vegard Hoel har regi på «Kill Buljo 2», mens Tommy Wirkola har skrevet manus sammen med Stig Frode Henriksen (som også spiller Jompa).

–  Jeg har mye, mye mer respekt for regijobben nå. Jeg har fått lære hvor dyrebar tidsressursen faktisk er, samt at man ikke alltid kan få viljen sin. Å lage film handler mye om å inngå kompromisser. Men nå har jeg en virkelig god magefølelse, jeg er veldig fornøyd med det vi har fått til, har Hoel tidligere uttalt til Filter.