Mens «Deadpool 2» fyller kinosaler verden over blir det kjent at Netflix brenner av 150 millioner dollar når «Transformers»-regissør Michael Bay neste år setter Ryan Reynolds foran kamera i en ny actionthriller ved navn «Six Underground».

Filmprosjektet blir med det det dyreste noensinne for streaminggiganten, ifølge Deadline.

Og den som trodde den nye, nettbaserte filmindustrien skulle frembringe flere alternative stemmer og nyskapende fortellinger, har neppe noe kronargument i vente fra dette prosjektet. «Six Underground» beskrives som en high testosterone mission movie, og er basert på en ide av manusforfatterne bak nettopp «Deadpool»-filmene, Paul Wernick og Rhett Reese.

I likhet med fjorårets kritikerslaktede Will Smith-film «Bright» legges det opp til at det kan bli en hel serie filmer.

Mest interessant er det kanskje at det nok en gang demonstrerer at Netflix langt fra har gitt opp å finansiere nye filmprosjekter, til fordel for serier.

Riktignok reiste deres innkjøpere nesten tomhendte hjem fra Cannes i forrige uke, etter at hvertfall tre filmskapere valgte tradisjonelle filmdistributører – til en lavere pris – framfor å forsake kinodistribusjon for å selge seg dyrt til Netflix.

Bare den siste uka er det blitt kjent at de ligger i forhandlinger om Steven Soderberghs filmatisering av Panama Papers-saken, «The Laundromat», med Meryl Streep, Gary Oldman og Antonio Banderas, og har gitt grønt lys til Tig Notaro– og Jennifer Aniston-filmen «First Ladies», der de to spiller henholdsvis USAs første lesbiske president og førstedame.

Den ene filmen de kjøpte i Cannes, var animasjonsfilmen «Next Gen», om et samfunn overtatt av roboter. Den gikk til 2018-festivalens høyeste pris, 30 millioner dollar.