Under fjorårets Cannes-festival hadde vi et såkalt markedspass, noe som gjorde at vi fikk se tidlige versjoner av filmer som ikke var ment for publikum før mange måneder senere.

Noe man gjerne opplever på slike visninger, er at spesialeffektene ikke er helt ferdige. I stedet for imponerende bakgrunner og stunts, får man i stedet se skuespillere gjøre jobbene sine foran et grønt lerret i et studio. Ganske ufrivillig komisk – og i noen tilfeller visningenes høydepunkter.

Heldigvis for skuespillerne er det ikke ofte publikum får se disse relativt utflatterende scenene uten effektlaget oppå. Men noen ganger glipper det, som i denne tv-serien fra en tyrkisk tv-kanal (via Reddit) – hold ut, det skjærer seg mot slutten:

Bruken av grønne skjermer (tidligere ofte blå skjermer, før den digitale tidsalder) gjør det lettere for spesialeffektfolk å legge på effekter i ettertid (når de husker det, da). Det er blitt så «enkelt» og tidseffektivt å bruke teknologien at til og med scener du ikke skulle tro er laget med green screen nettopp er det:

Sånn hadde for eksempel åpningsscenen sett ut om de glemte spesialeffektene i «Sin City»:

Det krever sin skuespiller å gjøre en troverdig innsats foran en grønn eller blå skjerm i et studio:

De bruker også teknologien i dataspill!