For hver kvinne som jobber på store filmer i Hollywood er det fire menn. I viktige roller som produsent, forfatter og regissør er det enda færre kvinner, og andelen har falt de siste 20 åra.

Det viser tall fra en studie gjort av briten Stephen Follows (via IndieWire). Han har studert de 100 mest innbringende filmene i USA fra hvert år mellom 1994 og 2013, og sortert staben deres etter rolle og kjønn. I tillegg til disse 2 000 filmene, har han samlet data fra de 100 mest innbringende filmene i hver sjanger.

Tallene viser at det er langt mellom kvinnene i Hollywood. I sentrale, kreative roller de siste 20 åra ser bildet slik ut:

  • Kvinnelige produsenter: 19,7 %
  • Kvinnelige klippere: 13,7 %
  • Kvinnelige manusforfattere: 10,9 %
  • Kvinnelige regissører: 5 %
  • Kvinnelige komponister: 2,3 %
  • Kvinnelige fotografer: 1,8 %

Samtlige av disse tallene er enda lavere for 2013 sett i isolasjon: Da var det for eksempel kun 7,2 % kvinner på manus og 1,9 % på regi.

Bare avdelingene for kostyme, sminke og rollebesetning har flertall av kvinner i staben. Her har kvinner også de ledende rollene.

For å se på enkelte filmer introduserer Follows det han kaller «Fey-Seagal»-skalaen. Fordi Tina Fey og Steven Seagal representerer hver sin ende av den.

Filmen med flest kvinner bak kamera de siste 20 åra er «Mean Girls» (2004), skrevet av Tina Fey, med Lindsay Lohan i hovedrollen. Filmen hadde 42 % kvinner i staben.

Andre filmer å merke seg fra denne topp 20-lista er «Honey», «Little Women», «Midnight in Paris» og «Girl, Interrupted».

I motsatt ende finner vi «On Deadly Ground» (1994) med Steven Seagal i hovedrollen, og 10 % kvinner i staben.

Etter å ha sett dette klippet, vil du riktignok tenkte at det tallet er overraskende høyt:

Blant de 20 nederste finner vi mange animasjonsfilmer (andelen kvinnelige animatører har falt med nesten 20 % siden 1994), inkludert «Robotene», «Det regner kjøttboller» og «TMNT».

Ikke overraskende er det også mange action-filmer og thrillere der, blant andre «Tomorrow Never Dies», «Se7en», «Face/Off» og «Hero».

Follows har for øvrig også sett på kjønnsfordelingen i kinopublikum. Tallene peker mot at filmer med mange kvinner i staben tiltrekker et større kvinnelig publikum, og motsatt.

En annen statistikk som har kommet for dagen i år er forresten at lønna og jobbtilbud for kvinnelige skuespillere stuper etter fylte 34. For menn, derimot, stiger lønningene helt til de er omkring 50, og holder et jevnt nivå derfra.

Kjønnsfordelingen bak kamera gjenspeiles forresten i det som skjer på skjermen, som illustrert av Bechdel-testen. En film må krysse av disse tre punktene for å bestå testen:

  1. Filmen må inneholde minst to kvinner,
  2. som snakker med hverandre
  3. om noe annet enn menn.

Det er for mye å be om i svært mange kjente filmer. Her kan du for eksempel sammenligne med topp 250-lista til IMDb.