• Her kan du leie «6 Bullets»

Traileren er temmelig dårlig og filmplakaten direkte lusen, men «6 Bullets» fungerer faktisk mye bedre enn forventet. Lave forventinger, alt er relativt, et cetera. En helt solid B-film som gjør akkurat det den skal gjøre.

Jeg har stadig gjøglet med Jean-Claude Van Damme, som oppigjennom karrieren har gjort mye tvilsomt. Han har oppført seg pinlig i full offentlighet, danset med ereksjon på tv og deltatt i flere lusne filmer enn tilrådelig. Men noe har skjedd med fyren de siste årene.

Muligens er det all den lumpne gjøglingen, opprivende skilsmisser, bipolar lidelse, selvmordstanker, økonomiske problemer, rettssaker, rusproblemer og personlige nederlag som har gitt fyren følelsesmessig tyngde og gravitas. Jean-Claude imponerte skikkelig i rollen som seg selv i «JCVD», han var et av de store lyspunktene i «The Expendables 2», og fyren er i en alder av 52 år i fordømt bra fysisk form – selv om nedturene er etset inn i fjeset hans.

De reiste til og med en bronsestatue av ham i hjembyen Brussels:

I likhet med så mange av åttitallets actionhelter har Van Damme fortsatt karrieren på hjemmekino, der han trofast leverer et par, tre lavbudsjettfilmer i året. I fjor var han mer aktiv enn vanlig, med et halvt dusin filmer – alt fra den russiske komedien «Rzhevskiy protiv Napoleona» til den tidligere anmeldte actionrullen «Dragon Eyes». Uten å ha sett dem alle sammen mistenker jeg at «6 Bullets» er en av de mest vellykkede: en tradisjonell lavbudsjetthriller som har tatt mer enn litt inspirasjon fra «Taken»-filmene.

Van Damme har denne gangen det fornøyelige navnet Samson Gaul, en tidligere leiesoldat fra fremmedlegionen som er undercover i et luksusbordell i Moldova. Samson er åpenbart «deep, deep undercover», siden han har på seg briller og løsskjegg. I denne mørke underverdenen selger slimete østeuropeere barn til pedofile overgripere – et tema som føles litt for alvorstungt til å dukke opp i en actionrull med Jean–Claude Van Damme, men er trolig mer inspirert av «Taken» enn humanitært engasjement.

Tittelen er også en referanse til trafficking. Den kryptiske åpningsteksten understreker: «modern day slavery is big business. I once saw a child sold for six bullets… and I did nothing». Huh, ok.

Samson betaler for et times «samvær» med en gutt som toppen er åtte år gammel, men like før transaksjonen fullføres oppdager gangsterne at Samson er der på oppdrag av guttens onkel – og i løpet av det neste minutter klarer han å kverke et dusin skurker med hjelp av en liten kniv og etsende syre. Guttungen blir reddet under en motorsykkeljakt med en masse eksplosjoner. Ser kult ut, men dagen etter blir Samson tilkalt av sin gamle venn politiinspektør Kvitko (Steve Nicolson), som kan fortelle ham at to ungpiker ble drept under cowboy–aksjonen hans. Samson er knust, og pensjonerer seg skyldtynget som personlig barneredder til fordel for en karriere som desillusjonert alkis.

Seks måneder senere driver Samson slakterbutikken «Bouvherie» i Moldova, der han er hjemsøkt av de to døde småjentene (bokstavelig talt, siden de fra tid til annen popper opp som groteske spøkelser), og døyver sorgene med vodka. Bare noen kvartaler unna er hotellet der den amerikanske fjortenåringen Becky Fayden (Charlotte Beaumont) er på ferie sammen med foreldrene Andrew (Joe Flanigan, fra «Stargate Atlantis») og Monica (Anna–Louise Plowman).

Innen de har rukket å pakke ut blir Becky bortført av hvite slavehandlere, under ledelse av den onde Amalia (et rask gjestespill fra Jean-Claudes datter Bianca Bree). Synd faren til Becky ikke er Liam Neeson, men pappa Andrew er i det minste en kampdyktig MMA–fighter – som tråler Moldovas underverden etter datteren mens politiet står uten spor. En ambassadeansatt tipser Andrew om at det kanskje finnes en mann som kan hjelpe dem: hans far Samson Gaul. Ja, denne ambassademannen er Samsons sønn Selwyn Gaul (spilt av Van Dammes virkelige sønn Christopher Van Varenberg).

Etter litt betenkningstid aksepterer Samson selvfølgelig jobbtilbudet, akkurat i tide til å redde Andrew fra å bli drept under et brutalt slagsmål i en strippeklubb. Samson bedrer oddsen ved å skru av strømmen, ikle seg «night vision»–briller, og deretter denge ned motstanderne med metallkøller. En cool, liten scene. Han påtar seg oppdraget med å finne datteren, men etter at Samson skremmer vettet av Moldovas kriminelle overhode blir jenta tilsynelatende funnet drept og mutilert i et badekar. Samson får skylda for dødsfallet, men alt er naturligvis ikke som det gir inntrykk av å være.

Nærmere to timer er alt for lang spilletid for en film som dette, men det gir også historien mer pusterom til å utvikle rollefigurene. Van Damme har på eldre dager opparbeidet en stor kapasitet når det gjelder å se fortvilet og hjemsøkt ut. For ti år siden ville jeg aldri i verden trodd at jeg noensinne kom til å rose denne fyrens ferdigheter som skuespiller, men han gjør faktisk en helt fin figur her. Jean-Claude har selv sjefsprodusert «6 Bullets», som er hans andre film med regissør Ernie Barbarash etter «Assassination Games» (2011):

«6 Bullets» er en av mange rett-på-hjemmekino-thrillere som de siste årene er filmet i østblokkland (i dette tilfellet Romania og Ungarn) med lettere avdankede actionhelter – og dette er trolig en av de aller beste. I motsetning til så mange av i sin sjanger er historien ryddig fortalt, skuespillerne for det meste helt brukbare og regien overraskende stødig. Du bør ikke vente deg noe mesterverk: «6 Bullets» er fortsatt full av klisjeer, enkle løsninger og variable spesialeffekter, men når vi snakker såkalte DTV-filmer er dette langt over gjennomsnittet. Beskjedne greier i forhold til kostbare kinofilmer, men helt solid underholdning.

Så ta dette som en forsiktig anbefaling: jeg likte den i alle fall mye bedre enn «Taken 2»!

Før vi runder av, her er noen av de andre filmene Jean-Claude dukker opp i fremover:

«Universal Soldier: Day of Reconing» (2012):

«U.F.O.» (2012):

«Full Love» (2010/2013)

«Welcome to the Jungle» (2013):