Og ambisjonene er høye, penger skal hentes fra både inn- og utland og scener skal spilles inn i forfatterens hjemtrakter i Vestfold i 2017 eller 2018. Folka bak er dessuten alt annet enn noviser i krimsammenheng.

Danske Anni Faurbye Fernandez er tidligere sjef for det svenske produksjonsselskapet Yellow Bird og executive producer bak blant annet Wallander-serien, Millennium-filmene, «Okkupert» og «Hodejegerne», og har nå startet sitt eget selskap Good Company Films i København.

Hun har sikret seg opsjon på de ti Wisting-bøkene – samt en som fortsatt ikke er gitt ut – sammen med norske Silje Hopland Eik i Cinenord, som i tillegg til en rekke populære barnefilmer har laget seks av Varg Veum-filmene.

Writers’ room

De har nå startet jobben med å sette sammen et manusforfatter-team til serien og skal allerede under Cannes-festivalen, som starter denne uka, prøve å kople på internasjonale samarbeidspartnere. Nordisk noir er selvfølgelig lokkeropet som skal få tyske, franske og kanskje britiske produsenter og tv-kanaler til å løfte øyebrynene og finne fram sjekkheftene.

– Jeg har alltid hatt utenlandsk finansiering på mine prosjekter, og også her ønsker vi oss et budsjettnivå som gjør at vi kan få produksjonsverdier på linje med det vi er vant med å se på lerretet, sier Fernandez til Filter Film og TV.

Foto: Rolf Konow/Good Company Films
Foto: Rolf Konow/Good Company Films

– Nå er vi så heldige at skandinavisk krim er utrolig populært i utlandet, og det åpner masse dører. For eksempel til Tyskland, men også til Frankrike. Til og med britene har åpnet for tettere samarbeid på serier selv om de ikke er engelskspråklige, sier hun.

Ifølge Eik skal det imidlertid ikke være noen tvil om at dette blir en norsk tv-serie med norske skuespillere.

– Og så en dansk sidekick, da kanskje? Blir Wistings journalist-datter dansk?

– Nei, det tror jeg ikke – de skal være norske. Horst er dessuten opptatt av at hovedpersonen skal være østlending og at serien skal foregå i Stavern-området. Der nede har du moderne arkitektur i Farris Spa og det nye kulturhuset, gammel bebyggelse i sentrum og flott natur rundt. Så vi satser på å filme utendørsscenene der nede, og så får vi se hvor interiørscenene skal skytes, sier hun til Filter Film og TV.

FOTO: CF Wesenberg/Cinenord
FOTO: CF Wesenberg/Cinenord

– Hvem skal spille?

– Altfor tidlig å si! Men det er mange gode kandidater.

– Hvem skriver manus?

– Det jobber vi med i øyeblikket, men vi skal sette sammen et sterkt writer’s room, antakelig med en hovedforfatter i tillegg til flere episodeforfattere.

– Regi?

– Foreløpig er det bare navn på blokka.

Foreløpig plakat.
Foreløpig plakat.

– Tidsplan?

– Vi ser for oss å bruke et helt år bare på utvikling, før vi går i gang med opptak i slutten av 2018 eller starten av 2019. Det er enormt mye materiale, alle de seks siste bøkene i serien er utgangspunkt for serien, selv om det ligger i kortene at vi håper det kan bli flere sesonger. Vi vet for eksempel ikke hvilket format vi vil legge oss på, om det blir seks enkeltstående episoder på en time hver, for eksempel, eller flere og kortere episoder.

– Hvordan skal denne serien skille seg fra mengden av nordiske krimserier og filmer?

– Den vil skille seg ut ved ikke bare å skildre hvordan Wisting løser sakene, men også hvordan de påvirker ham som person.

– Det forfriskende ved ham er at han verken sliter med tourettes eller alkoholisme, men er et ganske ordinært og gjenkjennelig menneske med velutviklet samvittighet som jobber med grusomme saker og ser mye ondskap i jobben. Det gjør noe med ham som menneske, sier hun.