tl;dr: Leonardo Di Caprio vant sin første Oscar, «Mad Max: Fury Road» sopte inn seks statuetter i de tekniske kategoriene og “Spotlight» ble beste film.

Kjære uthvilte leser, her kommer vår rødøyde oppsummering av nattas prisutdeling i Hollywood!

Årets Oscar-seremoni var bare noen sekunder gammel da verten Chris Rock grep den blendahvite elefanten i rommet ved snabelen. Det var både ubehagelig og godt, for det går ikke lenger an å stikke skandalen under en stol når samtlige nominerte har samme etniske bakgrunn, til alt overmål for andre år på rad.

Følgelig har det vært en intens debatt og plenty av boikott-oppfordrninger i forkant av årets seremoni, men det amerikanske filmakademiet fikk på pukkelen – igjen og igjen og igjen – for sin elendige historikk på å løfte fram mangfoldet i filmbransjen. Det var tema for flere av talene og selve gjennomgangstemaet for Rocks programledelse:

Samt en fantastisk sekvens der svarte komikere gjenskapte scener fra de nominerte filmene. Et lite utdrag:

Den første prisen, for beste originalmanus, gikk til “Spotlight” – filmen om Boston Globe-journalistene som avslørte den amerikanske katolske kirkens hemmelighold av seksuelle overgrep.

Da fikk vi også vårt første møte med årets nyvinning – takke-scrollen. I et forsøk på å løfte takketalene fra den evinnelige navnedroppingen har nemlig årets nominerte på forhånd levert inn en liste over hvem de ønsket å hedre, som så ble rullet over skjermen mens vinneren snakket. Det fungerte stort sett ikke etter hensikten.

Prisen for beste tilrettelagte manus gikk til finanskrisefilmen «The Big Short», som ellers ikke fikk noen uttelling for sine mange nominasjoner. Regissør Adam Mckay leverte en oppfordring om å ikke stemme på presidentkandidater som er kjøpt og betalt av finansbransjen, og dermed fikk vel amerikanerne enda en grunn til å stemme på Donald Trump.

Sam Smith ble introdusert av Sarah Silverman sto for første musikalske innslag, Bond-låta «Writing on the Wall», uten at det var klokkereint hele veien.

Senere mottok Smith (nokså overraskende) beste låt-prisen, og spekulerte i takketalen på om han var den første åpent homofile som mottar Oscar. Fasitsvar: Langt derifra.

Beste kvinnelige birolle var historisk i vårt perspektiv, den gikk nemlig til svenske Alicia Vikander. Hun ble med det den andre skandinaviske skuespilleren gjennom tidene – etter Ingrid Bergman – som fikk en Oscar-pris.

Det skjedde i et sterkt felt, der favoritten vel var Kate Winslet for Steve Jobs-filmen. Og det var åpenbart ganske sterkt både for 27-åringen fra Gøteborg og resten av broderfolket.

Deretter var det tid for de tekniske kategoriene, og «Mad Max»-overlegenheten startet med Jenny Beavans pris for beste kostymedesign. Regissøren av storfavoritten “The Revenant”, Alejandro G. Iñárritu, var ikke begeistret.

Filmen fulgte opp med priser på løpende bånd – produksjonsdesign, make-up og hår, foto, klipp, lydredigering og lydmiks. Det var bent frem så vi ble fortrolig med australsk aksent, og det er å håpe at de har nok Foster’s i baren på nachspielet. Australiernes mestvinnende Oscar-film fram til i natt var “The Piano”, den fikk tre priser i 1993.

Først i fotokategorien nådde “The Revenant” opp, og Emmanuel Lubezki tok med det sin tredje Oscar på like mange år. Følg ham på Instagram for stadige drypp av fotogull! 

Så lurer vi på om akademiet tror norsk natur er for god til å være sann? Neida, men «Ex Machina”, spilt inn på Vestlandet, snøt selveste “Star Wars: The Force Awakens” for en pris for beste visuelle effekter. Til gjengjeld fikk vi en liten gjesteopptreden av BB-8, R2-D2 og C3PO på scenen. De to sistnevnte har vært der før:

Montasjen i forkant av effekt-prisen avslørte for øvrig at Matt Damon må ha usedvanlig dårlig skjeggvekst, siden de måtte CGI-e ansiktshåret i «The Martian”.

Årets sjarmbombe: Døtrene til Chris Rock, som fikk selge kaker til inntekt for speider’n i salen. Det innbrakte 65 243 dollar.

I kategorien for beste animerte kortfilm fikk Chile sin første Oscar, for filmen «Bear Story”. Filmens wikipediaside ble umiddelbart oppdatert:

Animasjonsfigurene Woody og Buzz fra «Toy Story», som har 20-årsjubileum i år, «delte ut» pris for beste animerte langfilm – «Inside Out». Mottakerne holdt en av de bedre takketalene der de henvendte seg til unge mennesker om å bruke sine kreative evner til å lage film, skrive og tegne når livet er vondt & vanskelig.

Weeknd sang “Fifty Shades of Grey”-låta si.

Beste mannlig birolle ble Mark Rylance i «Bridge of Spies». Langt fra ufortjent, men mange hadde håpet at Sylvester Stallone skulle gå til topps med sin første nominasjon siden “Rocky” i 1977. Går det like lang tid til neste nominasjon er Sly 108 år.

Komiker Louis CK fikk dele ut pris for dokumentarkortfilm, ifølge ham den eneste kategorien som ikke går til rikinger og “blir kjørt hjem i en Honda Civic». Mottakeren ble pakistanske Sharmeen Obaid-Chinoy, som forteller om æresdrap i “A Girl in the River”.

Det lille norske produksjonsselskapet Piraya Film, som ko-produserer de kontroversielle dokumentarene til Joshua Oppenheimer, ble for andre gang i historien forbigått av en musikkfilm da prisen for beste dokumentarfilm gikk til “Amy». Deres “The Look of Silence” er en oppfølger til «The Act of Killing», som var nominert i 2013, men tapte for «20 Feet From Stardom».

Det ble delt ut noen ærespriser. Vi sovnet et øyeblikk.

Akademipresident Cheryl Boone Isaacs tok opp mangfoldsproblematikken i en kort tale og siterte Martin Luther King. Nå skal det åpenbart bli andre boller. Hun har allerede innført noen svært omdiskuterte endringer i reglene for stemmegivning til Oscar-prisene, for at det skal bli mer fargerikt neste år.

Dave Grohl sang en vakker, akustisk “Blackbird” som akkompagnement til den tradisjonsrike hyllesten av årets døde filmbransjefolk. Den inkluderte David Bowie, Alan Rickman, Leonard Nimoy, Wes Craven og Christopher Lee, men utrolig nok ikke “Gudfaren»-skuespiller Abe Vigoda, som gikk bort for en måned siden.

Beste kortfilm: “Stutterer”.

Danske “Krigen”, om et dansk kompani i Afghanistan, var nominert til beste fremmedspråklige film, men tapte som forventet til den ungarske holocaust-filmen «Son of Saul», som går på kino i Norge nå. Filmens tematikk tatt i betraktning var det kanskje litt weird at filmskaper László Nemes ble akkompagnert av Wagner-musikk på podiet?

Visepresident Joe Biden fikk et par minutter til en appell om å stanse seksuell trakassering av studenter, og til å påstå at han er kompis med Lady Gaga. Hun framførte låta «Til It Happens To You» fra filmen “The Hunting Ground” og fikk følge av faktiske ofre for seksuelt misbruk på scenen. Vår indre kyniker ble svar skyldig.

Den 87 år gamle komponist-legenden Ennio Morricone – mannen bak noen av de mest kjente klassiske spaghetti-western-temaene – fikk sin første Oscar (!!!) for lydsporet til «The Hateful Eight». Morricone fikk salen til å levere kveldens første stående applaus.

Der og da satte «The Force Awakens” nok en ny verdensrekord – den er nå tidenes mest innbringende film som ikke har fått en eneste Oscar. Men John Williams har en haug av disse prisene allerede, da. Og bare Walt Disney har flere nominasjoner enn ham.

Sacha Baron Cohen var oppom scenen i karakter som Ali G og snakket om «små, gule menn med små peniser». En vits som refererer til «Minions», mens kameraet zoomet inn på Louis CK, stakkar.

Så kom de virkelig gjeve prisene.

Beste regi gikk til Iñárritu, som vant samme prisen i fjor for “Birdman” og hadde cojones nok til å blatant overtrede tidslimiten for takketalen. Det er første gang siden 1950 noen har vunnet regiprisen to år på rad.

Beste kvinnelige skuespiller gikk helt fortjent til Brie Larson for “Room”, den sterke filmen om en mor og en sønn i fangenskap. Mange mener ni år gamle Jacob Tremblay burde vært nominert for samme film.

Og så skjedde det da omsider: Leonardo Di Caprio mottok sin første Oscar, en av de mest etterlengtede tildelingene i historien, etter en usedvanlig lang, lukrativ og innholdsrik karriere der den mest høythengende prisen av dem alle gang etter gang har glippet.

Leo takket og takket, valgte seg global oppvarming som hjertesak og holdt hodet kaldt. Ingen bevrende stemme der i gården!

Som forutsett av The Flippist:

Helt til slutt fikk altså “Spotlight” prisen for beste film. Norsk kinopremiere 11. mars. Vi gleder oss!