Ifølge tall som Dagsavisen har innhentet fra bransjeorganisasjonen Film & Kino ser det ut som 2014 vil bli et rekordår for norsk film.

Hittil i år har nesten 50 prosent flere sett en norsk film enn hva tilfellet var på samme tid i fjor. Og ennå har ikke «Kaptein Sabeltann»-filmen, som med vanlig premiere neste uke sikter mot en topplassering, hatt noe innvirkning på tallene.

Dette til tross for at «Beatles»-filmen mest sannsynlig kan se langt etter sitt mål om 600.000 solgte billetter i Norge – tre uker etter den skuffende åpningshelgen er filmen hittil bare sett av i overkant av 50.000 kinogjengere.

Nikolai Frobenius gikk senere hardt ut og kalte «Beatles» «en katastrofe – for kynismen i norsk film».

Hittil i år er det solgt i overkant av 1,47 millioner billetter til norske filmer – 43,5 prosent mer enn på samme tid i fjor.

Det medfører en markedsandel på over 20 prosent, mot 14 prosent på samme tid i fjor (riktignok før «Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa» trakk svært mange publikummere) – ettersom det kinobesøket totalt sett har vært lavere.

Det medfører en markedsandel på over 20 prosent, mot 14 prosent på samme tid i fjor – ettersom det kinobesøket totalt sett har vært lavere.

De to mest sette norske filmene hittil i år er «Doktor Proktors prompepulver» (375.488) og «Børning» (327.661) – sistnevnte gjorde det så bra at en oppfølger allerede er på vei.

– I år er det et rekordhøyt antall filmer som har premiere, og det interessante er bredden som er i utvalget. Dette er resultatet av en langsiktig satsing, sier avdelingsdirektør for utviklings- og produksjonsavdelingen i Norsk filminstitutt (NFI) og medprodusent for «Børning», Sveinung Golimo til Dagsavisen.

Ifølge «Kaptein Sabeltann»-produsent Lars Andreas Hellebust er det et håp om godt over 300.000 besøkende til filmen.

– Det er veldig trist om vi ikke skulle lykkes med det, men vi tenker at det er realistisk med i hvert fall såpass. Alt over 300.000 tar vi som en bonus, sier han til Dagsavisen.

«Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama», som har gallapremiere i morgen, har et budsjett på 50 millioner kroner – omtrent det samme som «Beatles» hadde.

«Beatles» vises i dag ifølge Dagsavisen i mindre og færre kinosaler. Ifølge programdirektør Christin Berg ved Oslo Kino har de ikke gitt opp filmen helt, selv den «fyller mindre saler godt».

Det knyttes nå stor spenning til hva det drastiske kuttet i årets filmbudsjett vil ha å si for veien videre i norsk film, samt hva kulturminister Thorhild Widvey (H) presenterer i statsbudsjettet 8. oktober.

Ifølge NFIs Sveinung Golimo vil det ta tid før vi ser virkningene av kuttet:

– Vi vil nok begynne å se konsekvensene av det i årene som kommer. Kuttene har skjedd samtidig som markedet faller, dvd-salget har svekket distributørene. Dette vil til sammen trolig bety færre filmer. Og sannsynligvis lavere besøkstall, sier han til Dagsavisen.