Det er første innspillingsdag for piloten til komiserien «Clowne» i Oslo.

Alt filmskaperne Jarand Breian Herdal og Jens Peder Hertzberg mangler er batterier til lydopptakeren, sjåføren har dratt i leiebilen for å hente dem, men det varer og rekker.

Tjue minutter. En halvtime. Så ringer telefonen. Sjåføren har nesten frontkollidert.

– Han klarte å svinge inn i en vegg og berge seg selv, men han hadde kræsjet en bil som ville koste neste 10.000 kroner å fikse, forteller Jarand.

Han og Jens var glade for at sjåføren hadde klart seg, men samtidig:

– Det var som å se forhenget lukkes rundt et teaterstykke litt for tidlig fordi noe har gått galt.

Before_After

10.000 kroner i uforutsette utgifter høres kanskje ikke ut som all verden for en pilotinnspilling, men når du nettopp er fylt 18 og det totale budsjettet ditt er på 50.000 kroner er det en svett situasjon for flere enn bare fyren bak rattet.

902822_641912959173378_1770757745_o

Ikke at 18-åringene på det tidpsunktet var ferskinger når det gjaldt å få til mye for lite. Allerede i en alder av 16 hadde Jarand og Jens skapt overskrifter da de helt på egenhånd lagde sci-fi-spillefilmen «Everywhen», en Philip K. Dick-inspirert fremtidsdystopi hvor teleportering er blitt dagligdags.

Helt siden ungdomsskolen har de dedikert fritiden til dette, laget kortfilmer til YouTube, sett flust av andres filmer og kontaktet filmskapere for å få tips.

Tanken var enkel:

– Kan vi gjøre dette, vi også?

Etter «Everywhen» er «Clowne» et forsøk på å ta ambisjonene et steg videre. Serien er en sort komedie om Gary Clowne, en mann som dømmes til å utføre samfunnstjeneste som klovn i tre år.

– Vi ville dytte tv som sjanger inn i et nytt territorie. Som så unge filmskapere har vi blitt påvirket av YouTube hvor alt går dødskjapt fordi du mister tålmodigheten med en gang, forklarer Jarand.

– På den måten vil vi lage noe som er nytt innenfor tv, noe vi håper «Clowne» er.

Ser man traileren til pilotepisoden deres vil man kjapt merke én utpreget ting:

Alle snakker engelsk. Dette var også tilfelle med «Everywhen», hvor engelskuttalen til de unge skuespillerne Jarand og Jens jobbet med var like fomlende som effektene var imponerende.

– Vi er inneforstått med at engelsken ikke er på topp, man er idiot hvis man ikke hører det. Det er vår egen feil, vi castet ikke skuespillere som var gode nok i engelsk, sier Jens.

Ikke at folk utenfor Norge så ut til å bry seg nevneverdig med det.

– Vi hørte en interessant teori fra en anmelder om at hele verden ville svitsje til engelsk for å danne et internasjonalt samfunn, men at den ville være gebrokken i starten. Så, han aksepterte det, sier Jarand.

– Vi dro litt på smilebåndet da, men vi er stolte av det vi fikk til i så ung alder.

Samtidig påpeker han én viktig kommentarfelt-kritikerne ofte overser:

«Everywhen» er nå distribuert på Blu-ray i 11 land, og kan bli lansert i 57 land via iTunes. Det er fordi vi bruker engelsk tale.

For de to ambisiøse filmskaperne er det nemlig utlandet, ikke Norge, som er det store målet.

1385013_637448752953132_1043640180_n

– Det å pitche en norsk serie til USA er litt vanskelig. Engelsk åpner vanvittig mange dører, sier Jarand.

Derfor har de med «Clowne» gjort en ekstra hard innsats for å få til en mer troverdig variant av språket.

– Vi casta i sommerferien og hadde sikkert femti folk på audition, sier Jens.

– Så vi noen som var interessante sa vi «hey, vi vil høre engelsken din» før vi sjekket noe som helst av skuespillet, supplerer Jarand.

CLOWNE_Dick_nett

Begge gikk ennå medier og kommunikasjon på videregående. Etter et halvt års planlegging og forarbeid satte de høstferien av til piloten, støttet av Kulturrådet, Trafo og Frifond.

Som altså leder til innspillingsdagen og kræsjen. Varebilen, en rød Toyota fra Rent-A-Wreck, er teknisk sett kjørbar, men den har en enorm bulk i fronten.

– Det ser ut som om noen har skåret den ut, forteller Jens.

Tidsplanen deres tillater ingen forsinkelser, de må opp fra Montebello til Sørkedalen og filme videre. De første tjue minuttene skraper understellet gnister mot asfalten, de ankommer Sørkedalen med blinkende røde varsellys over alt.

Ifølge Jens fikk de ny bil dagen etter.

– Da fikk vi motorstopp på Jernbanetorget.

1382315_636131173084890_2127353642_n

Trøbbel til tross, piloten ble til slutt spilt inn og klippet.

Selv om 19-åringene gjør det meste selv, har de fått hjelp fra firmaet Go Electra (som blant annet hadde postproduksjon på ski-filmen «Supervention») når det kom til etterarbeidet, noe de er takknemlige for.

– Vi har fått profesjonell lydmiks og fargegradering, og så har komponisten deres har laget musikk til hele serien, oppsummerer Jens.

Piloten er spilt inn i Norge, men de to filmskaperne har sett for seg et fiktivt sted med mørk California-stemning, teatralsk lyssatt som et sirkus for å understreke den miserable klovnejobben til Gary.

Clowne_Jen_nett

– Det er veldig stilistisk, vi har ikke lyssatt det for at det skal være realistisk, sier Jens.

– Norske filmer går veldig ofte etter at det skal være som i virkeligheten, men vi tenker at virkeligheten bestemmer vi sjæl. Det skal være en kontrast til hvordan Gary har det, jævlig og kjipt. Det siste han vil er å jobbe som klovn.

Ifølge Jarand og Jens skal Gary kastes inn i situasjoner hvor han overhodet ikke føler seg komfortabel, for eksempel som klovn i begravelser.

– Han møter nymfomanen Jen og kjæresten Dick, og så har han en bestekompis som røyker alt han kan i håp om å få en high. De er tragiske karakterer som ikke har funnet sin plass i verden ennå, sier Jarand.

CLOWNE_Tim_nett

Mandag hadde piloten premiere på Cinemateket i Oslo, og den vises også de to neste mandagene. Nå er håpet å få noen til å kjøpe serien. Drømmen er Netflix, eventuelt en vanlig tv-kanal.

– Jeg tror innstillingen vår er på plass, sier Jarand.

– Drømmen er ikke å bli kjente filmskapere i Hollywood, den er bare å kunne lage film.

Foto: Privat/Tinderbox