Like før Thanksgiving i november hadde Disney amerikansk premiere på sin nye film «The Muppets», et helhjertet forsøk på å reboote merkevaren og franchisen de uhyre populære dukkene har representert gjennom flere tiår. Til manges overraskelse ble filmen ekstremt godt mottatt av filmkritikerne, og publikum flokket til kinosalene.

Nå som juleperioden er over har «The Muppets» spilt inn 84 millioner dollar i USA, nesten det dobbelte av filmens budsjett.

Men kritikerhyllest og publikumssuksess er ikke nok. Nå er det bestemt at «The Muppets» ikke kommer på kino i Norge.

Det slo meg som en ganske merkelig beslutning. Er ikke dette en opplagt kinofilm? Vi tok kontakt med Disneys norske distributør:

«Dette er en avgjørelse som er tatt sentralt hos Disney, som vi bare må forholde oss til. Har dessverre ikke noen forklaring utover det», skriver selskapet i en e-post.

Det var i romjulen at jeg til min forskrekkelse oppdaget på Twitter at den danske filmredaktøren Christian Monggaard i Information kunne melde at «The Muppets» ikke fikk dansk kinopremiere. Han var irritert, og ville kontakte Disney i Danmark.

–  Jeg mener at et kulturelt fenomen som Jim Hensons «Muppets» er for stort og viktig til «kun» å komme på hjemmevideo. Det er en del av vår kulturelle fortid og  forhåpentligvis fremtid som ikke bør ignoreres. Kinoene er fremdeles det store utstillingsvinduet, og en film har langt større gjennomslagskraft hvis den blir vist i en kino først, skriver han i en e-post til oss.

Det er ennå ikke helt bestemt at «The Muppets» ikke kommer opp i Danmark:

– Men selskapet er usikre på Muppets’ publikumspotensiale. Hvis de skal få tak i et tilstrekkelig stort publikum, mener de filmen må dubbes til dansk, og det koster penger. Men kinoene er fremdeles det store utstillingsvinduet, og en film har langt større gjennomslagskraft hvis den blir vist i en kino først, mener Monggaard.

Det er ikke helt uvanlig at store amerikanske publikumssuksesser ikke kommer på kino i Norge, hvis et amerikansk studio tror en film er for spesifikt amerikansk til at andre markeder vil forstå den. Det har for eksempel skjedd med en rekke innbringende komedier de siste årene.

Ja, det er forskjell på norsk og amerikansk humor. Men er «The Muppets» virkelig et særegent amerikansk fenomen? Jeg vil mene at dukkemaker Jim Hensons herlige karakterer har en sterk posisjon hos mange nordmenn, kanskje særlig hos oss som har vokst opp med tidligere filmversjoner og tv-serier. Leser man amerikanske kritikere riktig, er da også denne nye filmen et grep fra Disney nettopp for å introdusere nye generasjoner for dette universet, som i vår cgi-animerte æra må være et friskt pust for dagens barn.

Så kan man kanskje argumentere for at «The Muppets» er bedre kjent for oss voksne enn dagens unger, men tallene fra USA tyder uansett på at filmen har nådd over mange aldersgrupper.

En avgjørelse som dette har også å gjøre med en stadig tilspissing av konkurransebildet. Kinoene er inne i en stor omstillingsfase, hvor de må gjenoppfinne sin egenart overfor publikum, og Disney har tidligere vist at de er villige til å eksperimentere med filmdistribusjon over flere plattformer.

De var et av de første studioene som begynte med samtidig utgivelse på video on demand og på dvd, og har tidligere tatt til orde for at en film bør komme på vod/dvd så kort tid som mulig etter at den har vært vist på kino.

Det vil nok likevel ta en stund før «The Muppets» blir å se i Norge, uansett plattform. Filmen skal nemlig opp på kino i Sverige i mars, og det blir trolig sommer her til lands før filmen dukker opp på hjemmevideomarkedet.

Uansett framstår Disneys avgjørelse om å droppe filmen for norsk kinodistribusjon som dramatisk, og som noe som nok vil ramme flere og flere filmer – både blockbustere og smalere film – i tida som kommer. Er det et problem, eller en mulighet for filmer å spre seg utover plattformer? Hvilke filmer er egentlig best egnet for kino?

Hva tenker dere?

 

For ordens skyld: Comoyo Filter er en blogg som blant annet har som formål å promotere filmtjenesten Comoyo Film, vi har altså kommersielle interesser i vod-markedet (men vi syns denne diskusjonen er interessant likevel).