Filmene som avslutter Cannes-festivalen blir ofte kjapt glemt – kritikerne er overmette og trøtte etter lange dager med utallige visninger, og alle venter egentlig bare på prisutdelingen.

Men jeg skulle gjerne ha vært til stede lenge nok under årets festival til å ha fått med meg Jérôme Salles filmatisering av «Zulu».

Særlig siden jeg var relativt stor fan av Caryl Féreys 2011-roman filmen bygger på, en bok som Tronsmo-sjef Terje Thorsen i sin tid gjorde meg oppmerksom på med en glødende anmeldelse i Dagbladet:

Caryl Férey skriver kompromissløst, han rygger ikke tilbake for å skildre mennesket på sitt verste. Zulu er en suveren thriller som ikke kommer til å gjøre påsken verken lysere eller lettere, men gudbedre så mye mer spennende, skrev Thorsen, og hadde helt rett.

Men kan filmen leve opp til boka?

«Zulu» er en bekmørk krim lagt til Sør-Afrika, der zuluen Ali Neuman leder Cape Towns drapsavdeling. Han blir satt til å etterforske et drap på en ung kvinne med et ukjent dop i blodet, men etter hvert vokser det omliggende mysteriet dramatisk i omfang.

Antallet lik vokser tilsvarende i antall, og det er vel ikke akkurat noen overdrivelse å si at det er et lite håpefullt bilde av Sør-Afrika som tegnes opp her.

Forrest Whitaker spiller hovedrollen som politisjef Neuman, mens teamet hans består av den anarkistiske assistenten Brian Epkeen (Orlando Bloom) og den godhjertede Dan Fletcher (Conrad Kemp) som har en kreftsyk kone.

Dessverre var ikke kritikerne like fornøyd med filmversjonen av «Zulu», som mange mente var både forutsigbar og i overkant bestialsk.

Men igjen, vi får håpe at de bare var matleie og ville hjem. Dessuten verdt å legge merke til at Alexadre Desplat har filmmusikken her, han hadde jo et særdeles godt fjorår med sine arbeider på «Argo», «Zero Dark Thirty» og kanskje særlig «Moonrise Kingdom».

«Zulu» har foreløpig ikke blitt kjøpt inn for norsk kinovisning, såvidt vi kan se, men fransk premiere blir i november.