Jøss, for en merkelig story: Jeffrey Katzenberg er sjef for Dreamworks Animation og tidligere styreformann for Walt Disney Studios i storhetstiden fra 1984 til 1994.

Generelt ansett for å være en bra fyr, og en fryktelig smart businessmann.

Nå er han i Cannes for å delta på tv-festivalen MIPCOM, der han i går holdt et godt besøkt foredrag.

Og da slapp han samtidig en bombe: Katzenberg avslørte nemlig at han hadde tilbudt «Breaking Bad»-skaperne 75 millioner dollar (450 millioner kroner) for å lage tre episoder som et vedheng til den femte og avsluttende sesongen.

Katzenberg ville ikke gjøre dette av veldedighet (såklart), men snarere for å bevise et poeng. Han ville nemlig vise hvordan man kunne tjene gode penger på tv-serier ved å pakketere episodene på en helt ny måte.

Snarere enn å vise hele episoder via tradisjonell tv-distribusjon, ønsket DreamWorks-sjefen å dele episodene opp i 30 seks minutter lange klipp, der et nytt klipp skulle publiseres hver dag via en internettjeneste.

Kunden, altså du, skulle betale 15 dollar i måneden for å abonnere på klippene.

Katzenberg regner med at 10 millioner kunder ville vært villige til å bla opp for å være med på en sånn ordning.

– Det ville gitt 150 millioner dollar, så de 75 millionene jeg var villig til å investere ville ha gitt 100 prosent avkastning. Poenget mitt med å fortelle denne historien er at jeg ønsker å få tv-bransjen til å tenke på mulighetene som ligger her, sier han i et intervju med The Guardian.

Jeffrey Katzenberg.

Uæh. Så løsningen på å få folk til å betale for innhold på nett er å kutte opp kvalitetsserier til små snutter? Det låter ikke så veldig innbydende akkurat.

Men merk at denne historien kanskje er mest interessant som et tankeeksperiment – at «Breaking Bad» ville vært første serie ut med et slikt konsept virket ikke særlig realistisk (særlig siden det var DreamWorks-konkurrent Sony TV som produserte serien).

Katzenbergs forslag til hvordan man kunne tjene store penger på «Breaking Bad» viser også hvor stor forskjell det ofte er i tenkemåten til de som skal tjene penger på innhold og vi som konsumerer det.

Og hvor galt det kan gå når toppsjefer får ideer utelukkende basert på businesslogikk, men uten å ta hensyn til kundenes behov (meg bekjent var det ingen enorm etterspørsel etter kortere «Breaking Bad»-episoder, og hadde Vince Gilligan og co. takket ja til avtalen ville det garantert ført til ramaskrik blant fansen).

Uansett: Serieskaperne sa jo nei, og snarere enn å dele opp episodene valgte de i steden å forlenge de to siste episodenes spilletid.

Og siste punktum for serien ble jo definitivt satt.

Vi forslår at Katzenberg i steden investerer i denne: