Det ble ingen løsning i siste liten.

Etter lange forhandlinger er det klart at kunder av Telenor-eide Canal Digital (både på satellitt og kabel, samt Viasat– og fiberkunder) ikke lenger har tilgang på TVNorge, FEM, MAX, VOX, Discovery Channel, TLC, Eurosport, Eurosport Norge, Animal Planet, Discovery Science, Discovery World, ID Investigation Discovery og Discovery Showcase HD.

Discovery Networks Norway, som eier de aktuelle kanalene, krevde mer penger av den kabel tv-distributøren når den mangeårige distribusjonsavtalen deres nå utløp. Canal Digital har hevdet at kravet er helt urimelig. Detaljene i forhandlingene er konfidensielle.

Men begge parter sendt ut pressemeldinger med hver sin forklaring på hvorfor en million husstander – omtrent halve det norske tv-markedet – nå står uten tilgang. Vi prøver å oppsummere:

Canal Digital mener at en prisøkning på flere hundre millioner kroner går langt ut over det kanalene samlet sett er verdt for kundene.

Discovery skriver at det bare dreier seg om en prisøking tilsvarende en kopp kaffe i året per kunde (og understreker at de ikke snakker om Starbuckssom åpenbart er det amerikanske konsernets gullstandard for koffeinbrygg).

Canal Digital er av den oppfatning at de nye kravene skyldes Discoverys rundhåndede innkjøp av dyre sportsrettigheter i det siste.

Discovery kontrer med at rettighetene til å vise Tippeligaen, den viktigste av disse sportsrettighetene, ikke er en del av denne forhandlingsrunden.

Canal Digital viser til at det er en kjent strategi for Discovery-konsernet internasjonalt å gå til konflikt med tv-distributørene for å presse opp prisen (de gikk blant annet i svart for Telia-kunder i Sverige en uke på vårparten i fjor).

Discovery hevder Canal Digital selv har skrudd opp prisen ut til sine kunder i løpet av den inneværende femårsavtalen, mens prisen på TVNorge har stått stille.

For øvrig er begge parter fryktelig lei seg for at det går ut over akkurat DEG. Og Discovery-boss Harald Strømme (som Canal Digital åpenbart har forsøkt å bypasse ved å forhandle direkte med den internasjonale ledelsen de siste ukene) skriver at han håper Telenor kommer tilbake med nye tilbud: «Jeg håper i det lengste at noen banker på», som han skriver.

Det er nærliggende å tenke at slike konflikter – selv om det er lite trolig at situasjonen vil være fastlåst VELDIG lenge, begge parter taper jo penger her, i likhet med eksterne produksjonsmiljøer – bare speeder opp folks betalingsvilje for streamingtjenester.

Og det er nettopp det Canal Digital kontrer med. Som kompensasjon for kundene gir de nemlig gratis ekstra bredbåndskapasitet samt fri tilgang på streamingtjenesten C More Film fram til april.