I dag ble det klart: NRK er klar for Apple TV, bare en drøy måned etter at TV 2 også kom på samme plattform. For oss glade lisensbetalere er det en god nyhet: 40 000 programmer, som du kan se når du vil, blir tilgjengelig fra i dag.

Ifølge NRK Beta sendes innholdet i inntil 2.8MB/s 720p, og allerede jobbes det med en økning til 3,5 – 3,8 MB/s i 720/1080p.

Og, enda bedre: Det jobbes også med å tilby NRK som direkte-tv gjennom Apple TV. Slik at du kan se Dagsrevyen, sportssendinger og annet innhold som er best live, uten å måtte gå omveien om dekoderboksen. Akkurat slik TV 2 Sumo tilbyr i sin Apple TV-app i dag.

Full jubel over hele linja herfra, men både NRK og TV 2 risikerer nå å hisse på seg en hel bransje gjennom å gå til sengs med Apple: De tradisjonelle tv-distributørene, som GET, Canal Digital, RiksTV etc.

Tradisjonelt har kanalene og distributørene vært gjensidig avhengig av hverandre. Distributører tar  flere hundre kroner i måneden for sitt tv-tilbud (ofte gjennom kollektive borettslagsavtaler etc.), og betaler videre til kanalene for å få lov til å videreformidle deres sendinger.

La oss si du har 450 kroner i måneden å bruke på tv, hva ville du helst betalt for? NRK, TV 2 (inkludert Premier League og mye annen premium sport), Netflix og HBO Nordic gjennom Apple TV? Eller en pakke med lineærkanaler hos kabeldistributøren, der du kanskje betaler for et titall kanaler du aldri ser på?

For mange, særlig yngre som ikke er redde for ny teknologi, er valget helt opplagt. Og når NRK går inn hos Apple TV synliggjør de for flere at dette faktisk er et valg. Å ha lineær-tv er ikke en plikt, selv om det er en vane som ofte er vond å vende, og selv om regningen ofte gjøres usynlig når du betaler gjennom husleia.

Ifølge NRK har drøyt 15 prosent av landets befolkning nå tilgang til Apple TV – atter andre kan bruke apps gjennom sin Smart-TV, Chromecast, smarttelefon, nettbrett, laptop etc. Den nye teknologien gir kanalene anledning til å skaffe seg et direkteforhold til seerne/kundene sine, snarere enn å være avhengige av de gamle distributørene.

Forhåpentlig vil dette innebære et bedre tilbud for deg og meg. Flere kanaler tilby innhold som brukerne er villige til å betale for måned for måned, snarere enn noe de uansett blir pådyttet gjennom kabelleverandørene.

Hvordan skal så kabeltilbyderne møte denne konkurransen? Først og fremst gjennom innovasjon. Ønsket om å se innhold når og hvor man vil må tas på ytterste alvor, kabelleverandørene må også kunne tilby kanalarkiver, bedre filmleie, kanskje vurdere avtaler med aktører som Netflix og HBO Nordic om videreformidling av deres tjenester, og generelt åpne opp for mer valgfrihet knyttet til hvilke kanaler kunden skal måtte betale for.

nrk2

GET, Canal Digital etc. har sikkert ønsket seg NRKs arkivinnhold på boksene sine, de – men inntil videre er Apple en mer attraktiv partner for NRK. Der har NRK full kontroll over presentasjonen selv, de står selv for publiseringen og kan gjøre endringer hvis noe går feil eller ikke ser bra ut.

Så kabelleverandørene må tenke nytt. Men innovasjon koster, særlig når de aller fleste dekoderbokser er laget for stabilitet og ikke nødvendigvis for å tilby noen rik brukeropplevelse. For ordens skyld: Flere kabel-tvleverandører tar flere tusen kroner for en dekoder. En Apple TV-boks kan du få for under 700 kroner.

Uansett har de gamle tv-gigantene råd til å eksperimentere litt – GET gikk for eksempel med milliardoverskudd i fjor, noe som med all tydelighet viser hvor sterkt tradisjonell tv fremdeles står i Norge. Framover kommer de helt sikkert til å lansere en rekke nye produkter for å møte konkurransen.

Men man skal ikke se bort ifra at også mange av distributørene allerede har skjønt at det er internett de skal leve av i framtiden, og at tradisjonell, lineær tv ikke nødvendigvis kommer til å være like lukrativ business om bare noen år.

I så fall: Hipp hurra.