Mottakelsen var mildt sagt lunken da Ryan Gosling hadde premiere på sin første film som regissør under Cannes-festivalen i år.

«Lost River» fikk tidvis skryt av kritikerstanden for vakre bilder og utsnitt, men ble samtidig refset i svært krasse ordelag for å være treig og usammenhengende.

Den danske «Drive»-regissøren Nicolas Winding-Refn tar derimot kompisen og kollegaen i forsvar.

– Jeg synes det er en helt nydelig film som kommer til å vokse på folk, forteller han New York Magazine (via Digital Spy).

Winding-Refn er visstnok en av de største inspirasjonene for filmens unike visuelle stil, og har ofte blitt trukket fram som en mal for hva Gosling prøver på i regidebuten.

Det har dansken en surrealistisk förklaring på.

– Vi lager den samme filmen fordi vi er tvillinger, som ble separert ved fødsel men fant hverandre igjen. Det er greia med tvillinger, vi holder sammen.

For ordens skyld er det altså ingen beviselige slektsbånd mellom Gosling og den ti år eldre samarbeidspartneren.

«Lost River» bruker den forfalne storbyen Detroit som bakteppe for en dyster, kunstnerisk og makaber eventyrskildring om en moderne fantasiverden.

Den drømmende stilretningen har blitt beskrevet som inspirert av David Lynch og Terrence Malick, mens voldselementene skal minne sterkt om Winding-Refn-filmene «Drive» og «Only God Forgives».

Selv ser dansken ut til å ta en aldri så liten stilendring framover. Han kan blant annet få jobben med å regissere grøsseren «The Bringing», som er basert på en sann historie.

Tidligere i år ble det dessuten klart at Refn, som jo også stod bak den glimrende «Pusher»-trilogien, jobber med en pilot til en ny serie om romfristerinnen og actionheltinnen «Barbarella».