Det er ikke så ofte den genierklærte, men kontroversielle danske filmskaperen Lars von Trier setter seg ned og gir et ordentlig intervju foran et rullende kamera.

Men i forbindelse med tildelingen av den høythengende danske Sonningprisen har professor Peter Schepelern ved Universitetet i København – tydeligvis en gammel kjenning av Trier, som i tillegg deler hans sardoniske form for humor – fått ham til å åpne seg skikkelig.

Resultatet er høyst interessant og verdt å bruke en halvtime på hvis du er fascinert av Trier og hans filmer:

Sonning 2018: Lars von Trier Interview

Lars von Trier will be awarded the Sonning Prize later today.The University of Copenhagen’s DKK 1 million Sonning Prize is the biggest cultural award in Denmark. The award is given to an individual who has done commendable work for the benefit of European culture.

Posted by Københavns Universitet – University of Copenhagen on Wednesday, April 18, 2018

Dessverre gjør intervjuet det også ganske klart at Trier har sett bedre dager.

Som legen og skuespilleren Anders Danielsen Lie kommenterer, med henvising til et kjent instrument for å bedømme alvorlighetsgraden av depresjon:

Trier er selv karakteristisk ufiltrert når han snakker om sin egen helsetilstand – han sliter med angst og depresjon, og har innsett at selvmedisinering med alkohol ikke gjør tilstanden noe bedre på sikt.

Derfor forsøker han nå å avstå fullstendig fra flaska, men, som han sier, «det holder hardt».

Lars, vi heier på deg. ❤

Andre ting å ta med seg fra intervjuet:

  • Trier lanserer straks sin nye film, «The House That Jack Built», som har Matt Dillon og Uma Thurman på rollelista. Men han hadde det «sinnsykt dårlig» under opptakene, og vil nå konsentrere seg om å lage kortfilmer. De skal være i svart/hvitt og på maks ti minutter, ha samletittelen «Etyder» og helst gjøres med nordiske skuespillere.

– Fordi det er så mange gode. «Etyder» er en idè som er designet for at jeg skal ha det godt. Da yter jeg 90 prosent mer enn når jeg har det dårlig. Jeg vil gjerne sitere Henning Bahs (den danske Olsenbanden-skaperen, red. anm.) som sa: «Jeg har det best når jeg har det godt». Det ble typisk sagt ved lunsj, etter den andre snapsen, sier han.

  • Filmen han er mest stolt av, er «Dogville» (2003). Den han er minst fornøyd med, er oppfølgeren «Manderlay» (2005).

– «Dogville» synes jeg er er dritgodt skrevet. Tarantino sa jo faktisk at hvis den var skrevet for teater, hadde den fått Pulitzer-prisen. Han omtalte det som et av de beste manuskriptene. Og det var sinnsykt lett å skrive den. Jeg valgte bare personer jeg har møtt i mitt liv, og plasserte dem i de forskjellige husene. «Manderlay»… for første gang tenkte jeg at jeg skulle være moden, og lage flere filmer i samme stil. Det duger jeg ikke til. Det ble for pent og kjedelig.

  • Om affæren på Cannes-festivalen i 2011, der han ble erklært «persona non grata» etter å ha fleipet på pressekonferansen om at han var blitt nazist. (Boikotten er i år opphevet, og det ble i dag klart at «The House…» får premiere under årets Cannes-festival).

– Jeg mener pressekonferansen ble ødelagt av moderatoren, fordi han ikke sørget for at jeg fikk ryddet opp etter meg. Det er som når man sitter i en diskusjon med noen og den andre nekter å gi seg, da sier man, ok, jeg gir deg rett, for jeg vil bare ha fred. Jeg kunne like gjerne sagt jeg var en blå kålorm med en solsikke i ræva. Naturligvis er jeg ikke nazist. Jeg er en gammel kommunist, jeg føler meg fortsatt som sosialist. (…) La meg si det helt utvetydig: Det er ingen av Hitlers handlinger jeg bifaller. Jeg avskyr hans avstumpethet, hans brutalitet.

  • Om ny filmteknologi og muligheten til å lage filmer i virtual reality-format:

– Jeg ser ingen framtid i virtual reality, fordi det er noe som gir tilskueren en frihet. Det er ikke måten å lage kunst på. All stor kunst lages under diktatoriske forhold. Folk skal nyte å bli ført. Jeg har sagt at det er som en svart skog man er redd for å gå gjennom, men så kommer det en venn som sier «jeg kjenner denne skogen», da går de gladelig gjennom den, og nyter det.

Intervjuet styrer ellers klar av kjønnsdiskriminering- og trakasseringsanklagene som de siste månedene har rammet både Triers samarbeidspartner Peder Madsen, produksjonsselskapet Zentropa og ham selv.