TV 2 Sumo, Netflix, HBO Nordic, Viaplay, DPlay, cmore.no …

Det begynner å bli en del brukernavn og passord å huske på, om man skal ha alle strømmetjenestene. Og det skal man jo gjerne – om ikke samtidig, så trenger man i hvert fall shoppe litt mellom dem ut fra hvem som har rettigheter til hvilke serier og sportsbegivenheter.

Er det mulig å løse denne – fra kundens perspektiv – litt rotete situasjonen der man logger seg inn, og legger igjen kredittkort, hos så mange aktører? Vel, den nye tjenesten ParrotPlay har i hvert fall tenkt til å forsøke.

Ifølge Medier24 er målet for tjenesten å la deg logge inn i alle strømmetjenestene du abonnerer på fra ett sted.

Deretter skal du kunne gjøre søk på tvers av tjenestene, og bli anbefalt relevant innhold uavhengig av om det ligger hos TV 2 Sumo eller NRK Nett-tv.

Ifølge Medier24 er det ikke snakk om å flytte eller lisensiere innholdet til ParrotPlay. Tjenesten vil derimot bare ligge som «et skall», mens selve strømmingen skjer direkte fra serverne til den aktuelle tjenesten.

Det er Stig Eide Sivertsen (tidligere Schibsted og Telenor, gründer bak Nettavisen) og Hein Espen Hattestad (tidligere toppsjef i MTG) som står bak ideen, som ble vist fram på en presentasjon i forkant av landskampen på Ullevål stadion mandag.

Ingen smågutter, akkurat – og ideen er forsåvidt interessant. Vi er bare litt spente på hva de ulike tjenestene vil si om eierskapet til kundene, om man også får med internasjonale aktører som Netflix og HBO Nordic med på dette (tvilsomt?) og hva tradisjonelle tv-distributører som Altibox, GET og Canal Digital vil svare på at et nytt selskap skal ta distributørrollen på nett.

ParrotPlay er foreløpig bare i en tidlig alpha-fase, og du kan registrere deg for å teste her.